Wyrok WSA w Warszawie z dnia 13 marca 2024 r., sygn. II SA/Wa 1282/23
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Andrzej Góraj, Sędzia WSA Joanna Kruszewska-Grońska (spr.), Asesor WSA Arkadiusz Koziarski, , po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 13 marca 2024 r. sprawy ze skargi J. P. na decyzję Dyrektora Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH - Państwowego Instytutu Badawczego z siedzibą w [...] z dnia [...] czerwca 2023 r. nr [...] w przedmiocie odmowy udostępnienia informacji publicznej oddala skargę
Uzasadnienie
W dniu 22 maja 2023 r. J. P. (dalej: "skarżący") wystąpił, za pośrednictwem platformy ePUAP, do Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH - Państwowego Instytutu Badawczego z siedzibą w [...] (dalej: "Instytut") z wnioskiem o udostępnienie informacji publicznej w postaci kopii dokumentów "[...]" (zgodnych z Aneksem IV do EU Administrative Procedure of OCABR) oraz związanych z wydaniem następujących dwóch decyzji administracyjnych w przedmiocie zwolnienia z kontroli seryjnej wstępnej: z [...] grudnia 2020 r. nr [...] i z [...] grudnia 2020 r. nr [...]. Jednocześnie skarżący zażądał przesłania wnioskowanych informacji w formie plików pdf na jego adres ePUAP lub adres poczty elektronicznej.
Po rozpoznaniu ww. wniosku, Dyrektor Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH - Państwowego Instytutu Badawczego z siedzibą w [...] (dalej: "Dyrektor Instytutu", "organ"), mając za podstawę art. 16 ust. 1 w związku z art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2022 r., poz. 902 ze zm.; dalej: "u.d.i.p.") oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (obecnie tekst jednolity: Dz. U. z 2023 r., poz. 775 ze zm.; dalej: "k.p.a."), odmówił skarżącemu udostępnienia wnioskowanej informacji publicznej.
W uzasadnieniu powyższego rozstrzygnięcia Dyrektor Instytutu podał, że skarżący oczekuje udostępnienia w trybie dostępu do informacji publicznej kopii dokumentu pod nazwą "[...]" (zgodnego z Aneksem IV do EU Administrative Procedure of OCABR), związanego z ww. decyzjami o zwolnieniu z kontroli seryjnej wstępnej, wydanymi w ramach procedury kontroli seryjnej wstępnej, która warunkuje znalezienie się w obrocie określonej serii wyprodukowanego produktu leczniczego.
