Nieważność aktu prawa miejscowego z powodu braku publikacji - Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 7 maja 2024 r., sygn. II SA/Bd 91/24
Uchwała rady gminy w sprawie ustalenia zasad i wysokości diet dla radnych, jako akt prawa miejscowego, musi zostać opublikowana w wojewódzkim dzienniku urzędowym. Brak publikacji powoduje nieważność takiej uchwały z mocy prawa.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Katarzyna Korycka (spr.) Sędziowie sędzia WSA Grzegorz Saniewski asesor WSA Mariusz Pawełczak po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym w dniu 7 maja 2024 r. sprawy ze skargi Prokuratora Rejonowego w Lipnie na uchwałę Rady Gminy Wielgie z dnia 30 grudnia 2021 r. nr XXVII/254/2021 w przedmiocie ustalenia wysokości diet dla radnych stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały.
Uzasadnienie
Prokurator Rejonowy w Lipnie wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy skargę na uchwałę Rady Gminy w Wielgiem nr XXVII/254/2021 z dnia 30 grudnia 2021 r. w sprawie ustalenia wysokości diet dla radnych Gminy Wielgie. Zaskarżonej uchwale zarzucił rażące naruszenie art. 42 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 506, prawidłowo: t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1372 ze zm., dalej powoływanej też jako: "u.s.g."), w zw. z art. 2 ust. 1, art. 4 ust. 1 i art. 13 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1461, dalej powoływanej jako: "u.o.a.n."), przejawiające się w zaniechaniu opublikowania uchwały w wojewódzkim dzienniku urzędowym, mimo iż jest ona aktem prawa miejscowego, przez co uchwała nie wywołuje skutków prawnych w niej określonych. W związku z powyższym Prokurator wniósł o stwierdzenie nieważności zaskarżonej uchwały w całości. W uzasadnieniu skargi podkreślił m.in., że zaskarżona uchwała jest aktem prawa miejscowego za czym przemawia jej zasięg terytorialny, normatywny charakter przepisów, nakazujących określony sposób zachowania się lub uprawniający do określonego działania, a ponadto generalny i abstrakcyjny charakter przepisów, gdzie adresaci norm nie są zdefiniowani z nazwy, lecz poprzez wskazanie cech ogólnych, a wynikające z uchwały określone zachowania dotyczą okoliczności powtarzalnych, a nie jednorazowych. Podkreślił również, że uchwała została wydana na podstawie i w granicach upoważnienia ustawowego wynikającego z art. 25 ust. 4, 6 i 8 u.s.g., w których to przepisach nie zawarto dyspozycji do regulacji zasad i wysokości diet przyznanych radnym w akcie prawnym rangi wewnętrznej. Ponadto przywołał orzecznictwo sądów administracyjnych wyrażające pogląd, że uchwała w sprawie ustalania zasad i wysokości diet radnym jest aktem prawa miejscowego. Uwzględniając powyższe, w ocenie Prokuratora, w niniejszej sprawie nie dochowano obowiązku opublikowania zaskarżonej uchwały w stosownym publikatorze, którym jest Dziennik Urzędowy Województwa Kujawsko-Pomorskiego, czym naruszono art. 42 u.s.g. i art. 2 ust. 1 oraz art. 13 pkt 2 u.o.a.n., z uwagi na co uchwała nie weszła do obiegu prawnego zgodnie z art. 4 ust. 1 tej ustawy.
