Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 25 lipca 2024 r., sygn. III SA/Gd 229/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia NSA Jacek Hyla Sędziowie: Sędzia WSA Alina Dominiak (spr.) Asesor WSA Maja Pietrasik po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym w dniu 25 lipca 2024 r. sprawy ze skargi B. C. na czynność Burmistrza Miasta Puck z dnia 5 kwietnia 2024 r. nr OŚ.446.6.2024.MP w przedmiocie zwrotu kosztów przewozu niepełnosprawnego dziecka do najbliższej placówki oświatowej 1. stwierdza bezskuteczność zaskarżonej czynności ; 2. zasądza od Gminy Puck na rzecz skarżącej B. C. kwotę 200 ( dwieście) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
B. C. (dalej: "skarżąca") wnioskiem z dnia 8 marca 2024 r. (poprawionym i uzupełnionym w dniu 21 marca 2024 r.) zwróciła się do Burmistrza Miasta Puck o dofinansowanie kosztów dowozu własnym transportem niepełnosprawnej córki do Terapeutycznego Punktu Przedszkolnego "E." w R., które położone jest w odległości 20,5 km od miejsca zamieszkania. Trasa pokonywana jest przez opiekunów dziecka cztery razy dziennie. Skarżąca podała, że córka (ur. 6 lutego 2016 r.) ma orzeczoną niepełnosprawność sprzężoną – autyzm i niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym. Od dnia 1 lipca 2023 r. realizuje wychowanie przedszkolne (edukację i terapię) w placówce oświatowej w R., która zapewnia realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu Zespołu Orzekającego Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w R. z dnia 17 października 2023 r. o potrzebie kształcenia specjalnego i - w ocenie skarżącej - jest najbliższą placówką w rozumieniu art. 32 ust. 6 ustawy – Prawo oświatowe. Skarżąca wskazała, że Niepubliczne Przedszkole "G." w P. odmówiło przyjęcia córki, a w Pierwszym Przedszkolu Integracyjnym w P., do którego wcześniej córka uczęszczała, była izolowana. Uzasadniając przedmiotowy wniosek skarżąca przywołała zalecenia Zespołu Orzekającego, z których wynika, że najkorzystniejszą dla dziecka formą kształcenia jest inna forma wychowania przedszkolnego, w tym terapeutyczny punkt przedszkolny; najbardziej korzystne będzie kontynuowanie przez dziecko wychowania przedszkolnego w obecnej placówce; w związku ze zdiagnozowanymi zaburzeniami i trudnościami dziecko nie jest w stanie efektywnie funkcjonować w oddziale integracyjnym; praca w nielicznej grupie, daleko idąca indywidualizacja podejścia wraz z intensywną wszechstronną terapią przynosi pozytywne efekty, czego dowodem jest znacząca zmiana w zachowaniu dziecka; kolejna zmiana placówki mogłaby się wiązać z dużym stresem dziecka, które szczególnie źle znosi zmiany – takie postępowanie mogłoby zablokować jego dalszy rozwój, zniweczyć dotychczas poczynione postępy. Skarżąca podniosła, że profesjonalna kadra placówki w R. właściwie zidentyfikowała potrzeby jej dziecka i pomaga w wygaszaniu jego trudnych zachowań, a realizowane przez placówkę kształcenie przynosi zauważalne, wymierne korzyści w postaci postępów w rozwoju dziecka. Skarżąca przedłożyła orzeczenie Zespołu Orzekającego z dnia 17 października 2023 r., umowę z dnia 30 czerwca 2023 r. o świadczenie usług przedszkola oraz zaświadczenie z dnia 19 marca 2024 r., potwierdzające, że dziecko uczęszcza do placówki oświatowej wskazanej we wniosku i w roku szkolnym 2023/2024 realizuje roczne przygotowanie przedszkolne.
