Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 20 czerwca 2024 r., sygn. III SA/Gd 614/23
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Bartłomiej Adamczak Sędziowie: Sędzia WSA Alina Dominiak (spr.) Asesor WSA Adam Osik Protokolant: Asystent sędziego Diana Wojtowicz po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 20 czerwca 2024 r. sprawy ze skargi R. S. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 26 lipca 2023 r. nr BP.501.248.2023.0993.GD11439420 w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej za naruszenie przepisów ustawy o transporcie drogowym 1. uchyla zaskarżoną decyzję, 2. zasądza od Głównego Inspektora Transportu Drogowego na rzecz skarżącego R. S. kwotę 400 (czterysta) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją z dnia 26 lipca 2023 r., Główny Inspektor Transportu Drogowego (dalej: "GITD", "organ odwoławczy"), działając na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 775; dalej: "k.p.a."), utrzymał w mocy decyzję Pomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego (dalej: "WITD", "organ I instancji") z dnia 16 grudnia 2022 r., którą nałożono na R. S. (dalej: "skarżący") karę pieniężną za naruszenie przepisów o transporcie drogowym.
Powyższa decyzja wydana została w następującym stanie faktycznym:
Podczas kontroli drogowej zespołu pojazdów składającego się z ciągnika samochodowego marki S. i naczepy marki D., przeprowadzonej w dniu 22 marca 2022 r. przez policjantów z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w G., stwierdzono podłączenie do tachografu magnesu w celu zakłócania pracy tachografu. Analiza czasu pracy wykazała, że tachograf w pamięci oraz na karcie kierowcy rejestrował odpoczynek kierowcy, mimo że pojazd poruszał się po drodze publicznej. Pojazdem wykonywany był przewóz drogowy w imieniu skarżącego prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą R. w G. W związku z powyższym stwierdzono naruszenie wykazane w załączniku nr 3 do ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2201 ze zm., dalej: "u.t.d.") pod lp. 6.1.3, poprzez podłączenie do tachografu niedozwolonego urządzenia lub przedmiotu wykonanego lub przeznaczonego do celów podrabiania lub przerabiania danych rejestrowanych przez tachograf lub korzystanie z tego urządzenia lub przedmiotu.
