Wyrok WSA w Łodzi z dnia 10 lipca 2024 r., sygn. II SA/Łd 273/24
Dnia 10 lipca 2024 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi – Wydział II w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Magdalena Sieniuć (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Agata Sobieszek-Krzywicka, Asesor WSA Tomasz Porczyński, po rozpoznaniu w trybie uproszczonym na posiedzeniu niejawnym w dniu 10 lipca 2024 roku sprawy ze skargi K. W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Sieradzu z dnia 12 lutego 2024 roku nr SKO.4141.460.23 w przedmiocie odmowy przyznania świadczenia pielęgnacyjnego oddala skargę. lp
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją z dnia 12 lutego 2024 r. nr SKO.4141.460.23 Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Sieradzu, na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn. Dz. U. z 2023 r., poz. 775 ze zm.), powoływanej dalej jako: "k.p.a.", i art. 17 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. świadczeniach rodzinnych (tekst jedn. Dz. U. z 2023 r., poz. 390 ze zm.), powoływanej dalej jako: u.ś.r.", w związku z art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 2023 r. o świadczeniu wspierającym (Dz. U. z 2023 r., poz. 1429 ze zm.), utrzymało w mocy decyzję Prezydenta Miasta Sieradza z dnia 28 września 2023 r. nr MOPSS.ŚR.5121.1182.2023.JB w przedmiocie odmowy przyznania K. W. świadczenia pielęgnacyjnego.
Z akt sprawy wynika, że wnioskiem z dnia 26 stycznia 2023 r. K. W. zwróciła się do organu I instancji o ustalenie prawa do świadczenia pielęgnacyjnego w związku z opieką nad mężem L. W.
Decyzją z dnia 7 kwietnia 2023 r. nr MOPSS.ŚR.5121.1182.2023.J.B., znak: 000196/SP/04/2023, Prezydent Miasta Sieradza odmówił skarżącej przyznania wnioskowanego świadczenia. W wyniku rozpoznania odwołania K. W. od ww. decyzji Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Sieradzu, decyzją z dnia 14 lipca 2023 r., znak: SKO.4141.175.23, uchyliło ww. decyzję w całości i przekazało sprawę do ponownego rozpatrzenia organowi I instancji.
Następnie decyzją z dnia 28 września 2023 r. organ I instancji ponownie odmówił stronie przyznania wnioskowanego świadczenia, powołując się na art. 17 ust. 1b u.ś.r. oraz brak związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy rezygnacją z zatrudnienia a sprawowaną opieką.
