Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 6 sierpnia 2024 r., sygn. IV SA/Wr 33/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Ewa Kamieniecka (sprawozdawca), Sędziowie: Asesor WSA Aneta Brzezińska, Sędzia WSA Anetta Makowska-Hrycyk, po rozpoznaniu w Wydziale IV na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym w dniu 6 sierpnia 2024 r. sprawy ze skargi H. W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Legnicy z dnia 13 listopada 2023 r. nr SKO/RŚ-423/456/2023 w przedmiocie odmowy przyznania świadczenia pielęgnacyjnego I. uchyla zaskarżoną decyzję i poprzedzającą ją decyzję organu pierwszej instancji; II. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Legnicy na rzecz skarżącej H. W. kwotę 480 (czterysta osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
W dniu 15 lutego 2023 r. wpłynął do Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Głogowie wniosek H. W. o ustalenie prawa do świadczenia pielęgnacyjnego w związku z opieką nad mężem R. K., którą sprawuje od 10 stycznia 2023 r. Do wniosku strona załączyła orzeczenie o stopniu niepełnosprawności PZON w Głogowie z dnia 20 lipca 2021 r., zaliczające męża wnioskodawczyni do umiarkowanego stopnia niepełnosprawności (10-N), stwierdzające że niepełnosprawność istnieje od 25 maja 2014 r., a umiarkowany stopień niepełnosprawności od 29 marca 2016 r. oraz zalecające pracę w warunkach chronionych, jak również orzeczenie lekarza orzecznika ZUS z dnia 23 stycznia 2023 r. o całkowitej niezdolności do pracy od 1 grudnia 2022 r. w związku ze stanem narządu ruchu oraz o niezdolności do samodzielnej egzystencji od 1 grudnia 2022 r.
Decyzją z dnia 3 kwietnia 2023 r. Prezydent Miasta Głogowa odmówił przyznania stronie świadczenia pielęgnacyjnego, ponieważ niepełnosprawność męża wnioskodawczyni nie powstała przed ukończeniem 18 roku życia ani też w trakcie nauki w szkole lub szkole wyższej przed ukończeniem 25 roku życia, bowiem niepełnosprawność istnieje od 46 roku życia. Brak jest również związku przyczynowego pomiędzy niepodejmowaniem zatrudnienia przez wnioskodawczynię, a sprawowaniem opieki nad mężem, ponieważ wnioskodawczyni nie pracuje zawodowo od 1 stycznia 2017 r., a mąż jest niezdolny do samodzielnej egzystencji od 1 grudnia 2022 r.
