Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 30 lipca 2024 r., sygn. II SA/Ol 254/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Bogusław Jażdżyk (spr.) Sędziowie sędzia WSA Beata Jezielska sędzia WSA Tadeusz Lipiński po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 30 lipca 2024 r. sprawy ze skargi I. R. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Elblągu z dnia [...], nr [...] w przedmiocie świadczenia pielęgnacyjnego oddala skargę.
Uzasadnienie
Z przekazanych Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Olsztynie akt sprawy wynika, że działający z upoważnienia Burmistrza [...] Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w [...] (dalej jako: "organ I instancji") decyzją z 10 listopada 2023 r. odmówił przyznania I. R. (dalej jako: "strona"; "skarżąca") prawa do świadczenia pielęgnacyjnego w związku z opieką nad niepełnosprawnym w stopniu znacznym mężem – P. R..
W uzasadnieniu decyzji organ przytoczył stan faktyczny sprawy oraz przepisy dotyczące ustalenia prawa do świadczenia pielęgnacyjnego, między innymi art. 17 ust. 1b ustawy o świadczeniach rodzinnych, zgodnie z którym świadczenie pielęgnacyjne przysługuje, jeżeli niepełnosprawność osoby wymagającej opieki powstała nie później niż do ukończenia 18 roku życia lub w trakcie nauki w szkole lub w szkole wyższej, jednak nie później niż do ukończenia 25 roku życia. Organ odmowę przyznania świadczenia oparł na niespełnieniu przesłanki wynikającej z tego przepisu. Z dokumentów zgromadzonych w sprawie wynika bowiem, że niepełnosprawność P. R. istnieje od 23-go roku życia. Drugą przesłanką negatywną wskazaną przez organ jest pozostawanie przez osobę wymagającą opieki w związku małżeńskim.
Odwołanie od decyzji organu I instancji wniosła skarżąca działająca przez pełnomocnika. Zakwestionowanej decyzji organu I instancji zarzucono:
1) naruszenie prawa materialnego mające istotny wpływ na wydanie przedmiotowej decyzji, poprzez zastosowanie normy prawnej wyrażonej w art. 17 ust. 1b ustawy o świadczeniach rodzinnych z dnia 28 listopada 2003 r. bez uwzględnienia okoliczności, że na skutek wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 21 października 2014 r. o sygn. akt K38/13 doszło do uznania niekonstytucyjności części wskazanej normy prawnej w zakresie, w jakim różnicuje prawo do świadczenia pielęgnacyjnego osób sprawujących opiekę nad osobą niepełnosprawną ze względu na datę powstania niepełnosprawności osoby wymagającej opieki, a przez to naruszenie art. 190 ust. 1 Konstytucji RP,
