Postanowienie WSA w Kielcach z dnia 23 września 2024 r., sygn. II SAB/Ke 89/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie: Przewodniczący Sędzia WSA Beata Ziomek po rozpoznaniu w dniu 23 września 2024 r. na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi M. H. i M. H. na bezczynność Starosty w przedmiocie dokonania zmian w ewidencji gruntów i budynków postanawia: 1. odrzucić skargę, 2. zwrócić M. H. i M. H. solidarnie kwotę 100 (sto) złotych uiszczoną tytułem wpisu sądowego od skargi.
Uzasadnienie
Sygn. akt II SAB/Ke [...]
UZASADNIENIE
Pismem z 27 marca 2024 r. M. H. i M. H. wnieśli do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach skargę na czynność w przedmiocie modernizacji gruntów i budynków. Sprawa z tej skargi zarejestrowana została pod sygn. akt II SA/Ke 292/24.
Zarządzeniem z 23 maja 2024 r. wydanym w sprawie II SA/Ke 292/24 skarżący zostali wezwani do usunięcia braków formalnych skargi przez sprecyzowanie, czy pismo z 27 marca 2024 r. jest skargą na akt lub bezczynność organu, a jeżeli tak, to zobowiązani zostali do wskazania, numeru i daty aktu (decyzji, postanowienia, innego aktu lub zaskarżonej czynności) objętego skargą (ewentualnie, jeśli pismo to jest skargą na bezczynność organu, należy określić, jakiej konkretnie bezczynności organu skarga dotyczy).
W wykonaniu tego zobowiązania pismem z 21 czerwca 2024 r. skarżący wyjaśnili, że pismo z 27 marca 2024 r. jest skargą na akt tj. operat opisowo-kartograficzny włączony do zasobów ewidencyjnych 14 stycznia 2022 r.
Wskazali również, że jest to skarga na bezczynność organu, który w toku wymiany korespondencji, związanej ze zgłoszonym wnioskiem o dokonanie zmian w ewidencji gruntów i budynków i przywrócenie w niej zapisów poprzednich wartości powierzchni tych działek, nie wydał żadnego rozstrzygnięcia, w którym przychyliłby się do ich wniosku lub odmówił jego realizacji, pomimo ponaglenia pismem datowanym na 24 stycznia 2024 r. i nadanym tego dnia listem poleconym.
Zarządzeniem z 2 lipca 2024 r. została z akt sprawy II SA/Ke 292/24 wyłączona skarga na bezczynność Starosty, która stała się przedmiotem niniejszego postępowania II SAB/Ke 89/24.
Zarządzeniem z 31 lipca 2024 r. skarżący zostali wezwani do usunięcia,
w terminie 7 dni, braków formalnych powyższej skargi przez złożenie dowodu, że wnieśli do organu wyższego stopnia ponaglenie w sprawie bezczynności Starosty, pod rygorem odrzucenia skargi. Na wezwanie to skarżący odpowiedzieli pismem z 28 sierpnia 2024 r.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach zważył, co następuje:
Skarga podlega odrzuceniu.
Zgodnie z art. 52 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn. Dz.U. z 2024 r., poz. 935), zwanej dalej p.p.s.a., skargę można wnieść po wyczerpaniu środków zaskarżenia, jeżeli służyły one skarżącemu w postępowaniu przed organem właściwym w sprawie, chyba że skargę wnosi prokurator, Rzecznik Praw Obywatelskich lub Rzecznik Praw Dziecka. Przez wyczerpanie środków zaskarżenia należy rozumieć sytuację, w której stronie nie przysługuje żaden środek zaskarżenia, taki jak zażalenie, odwołanie lub ponaglenie przewidziany w ustawie (art. 52 § 2 p.p.s.a.). Z kolei art. 53 § 2b p.p.s.a. stanowi, że skargę na bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania można wnieść w każdym czasie po wniesieniu ponaglenia do właściwego organu.
W przypadku skargi na bezczynność, jej wniesienie dopuszczalne jest wówczas, gdy strona wyczerpała tryb przewidziany w art. 37 § 3 pkt 1 i 2 k.p.a., to znaczy złożyła ponaglenie do organu wyższego stopnia za pośrednictwem organu prowadzącego postępowanie albo do organu prowadzącego postępowanie – jeżeli nie ma organu wyższego stopnia.
Ponieważ przedstawienie dowodu złożenia ponaglenia jest warunkiem merytorycznego rozpoznania skargi na bezczynność organu, skarżący zostali wezwani do uzupełnienia braku formalnego w tym zakresie.
Z uwagi na fakt, że do dnia wydania niniejszego postanowienia skarżący nie przedstawili dowodu, że przed wniesieniem skargi wnieśli ponaglenie do organu wyższego stopnia - Ś. Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego w K., Sąd przyjął, że skarżący nie wyczerpali środków zaskarżenia, przewidzianych w art. 52 § 1, 2 i 2b p.p.s.a. jako warunku dopuszczalności skargi do sądu administracyjnego. Należy zaznaczyć, że z kopii pism złożonych w odpowiedz na wezwanie z 31 lipca 2024 r., wynika, że zostały one skierowane do Starostwa Powiatowego w J. lub Burmistrza S., a poza tym ich treść nie wskazuje, aby były to ponaglenia, które powinny zostać przekazane do Ś. Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego w K.. Ponadto jedno z pism (najprawdopodobniej z 24 stycznia 2024 r.), jest fotokopią na tyle niskiej jakości, że uniemożliwia odczytanie jego treści.
Z powyższych względów, Sąd na podstawie art. 58 § 1 pkt 6 p.p.s.a. odrzucił skargę jako niedopuszczalna (pkt 1). O zwrocie skarżącym kwoty 100 zł tytułem uiszczonego wpisu od skargi orzeczono w pkt. 2 na podstawie art. 232 § 1 pkt 1 p.p.s.a.
