Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 1 sierpnia 2024 r., sygn. III SAB/Gl 445/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Marzanna Sałuda, Sędziowie Sędzia WSA Dorota Fleszer (spr.), Sędzia WSA Beata Machcińska, , po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 1 sierpnia 2024 r. sprawy ze skargi M. P. na bezczynność Wójta Gminy O. w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej oddala skargę.
Uzasadnienie
Pismem z 19 marca 2024 r. M.P. (dalej: skarżący, strona, wnioskodawca), zwrócił się do Wójta Gminy O. (dalej: organ) w trybie ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (tekst jedn. Dz.U. z 2022, poz. 902; dalej: u.d.i.p.) z wnioskiem o udostępnienie mu informacji w następującym zakresie – cyt.: "1. Skanu protokołu z Zebrania Wiejskiego Sołectwa N. z 15 marca 2024r. ; 2. Skanów podjętych uchwał".
W odpowiedzi na ww. wniosek strony pismem z 29 marca 2024r., znak [...] organ poinformował skarżącego, że informacje o które wnioskuje nie stanowią informacji publicznej.
Organ stwierdził ponadto, że skarżący wykorzystuje ustawę i kolejno składa wnioski o informację publiczną wyłącznie w celu zakłócenia funkcjonowania organów gminy.
Nadto organ wskazał, że w okresie od 2015 r. (w którym odnotowano wzrost aktywności związanej ze składaniem wniosków o dostęp do informacji publicznej) do 29 lutego 2024 r. wpłynęło do tutejszego Urzędu Gminy 2108 wniosków pochodzących od skarżącego, bądź konfigurowanych w taki sposób przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, które mylnie mogą sugerować, że pochodzą od innych osób niż skarżący. W ocenie organu, wykorzystywanie ustawy o dostępie do informacji publicznej w celu zakłócania, dezorganizowania, poniżania, co nierzadko ma miejsce w treściach samych wniosków lub komentarzy do tych wniosków, nie może skutkować udzieleniem ochrony prawnej wobec osoby, która w tak skrajny sposób posługuje się legalnym narzędziem prawnym do realizowania innych celów, niż założyła je ustawa o dostępie do informacji publicznej. Dla potwierdzenia swego stanowiska organ powołał się na wyroki sądów administracyjnych i decyzje SKO w K. odwołujące się do konstrukcji nadużycia prawa do informacji publicznej.
