Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 29 sierpnia 2024 r., sygn. II SA/Wr 318/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Wojciech Śnieżyński Sędziowie: Sędzia NSA Halina Filipowicz-Kremis (spr.) Asesor WSA Malwina Jaworska-Wołyniak Protokolant: referent Wiktoria Sojka-Ratajczyk po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 20 sierpnia 2024 r. sprawy ze skargi E. K. i T. K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego we Wrocławiu z dnia 19 lutego 2023 r. nr SKO.4111.34.2023 w przedmiocie ustalenia opłaty adiacenckiej z tytułu wzrostu wartości nieruchomości spowodowanego budową sieci wodociągowej oddala skargę w całości.
Uzasadnienie
E. K. oraz K. K. (dalej: skarżący, strona skarżąca) wnieśli do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu skargę na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego we Wrocławiu (dalej: SKO, Kolegium, organ odwoławczy) z 19 lutego 2024 r. Nr SKO 4111.34.2023 (uwidoczniona na oryginale decyzji data 19 lutego 2023 r. jest oczywistą omyłką pisarską, co wynika bezspornie z akt sprawy), utrzymującą w mocy decyzję Burmistrza Gminy W. (dalej: Burmistrz, organ I instancji) z 27 października 2023 r. (Nr WGN.3134.19.2022.DO), ustalającej opłatę adiacencką z tytułu wzrostu wartości nieruchomości położonej w gminie W., oznaczonej geodezyjnie jako działka gruntu nr [...] AM-[...], obręb W. (dalej: działka), spowodowanego budową urządzeń infrastruktury technicznej, tj. sieci wodociągowej.
Decyzja została wydana w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych sprawy. Decyzją z 27 października 2023 r. organ I instancji ustalił skarżącym opłatę adiacencką w kwocie 1471,00 zł z tytułu wzrostu wartości nieruchomości, spowodowanego budową urządzeń infrastruktury technicznej, tj. sieci wodociągowej.
Jak wskazano w uzasadnieniu tejże decyzji inwestycja polegająca na budowie sieci wodociągowej na dz. nr [...], [...], [...], [...] AM-[...] została wybudowana z udziałem środków publicznych czyli środków Gminy W. Porozumienie w sprawie przekazania sieci wodociągowej na własność Gminie W. zawarte zostało dnia 22 sierpnia 2017 r. pomiędzy Gminą W. a M. P., E. K. i P. C. Prace budowlane zostały wykonane na podstawie decyzji Starosty W. nr 76118 z dnia 1 marca 2018 r. zatwierdzającej projekt budowlany i udzielającej pozwolenia na budowę sieci wodociągowej dz. nr [...], [...], [...], [...] AM-[...] obręb W. dla M. P. inwestora inwestycji. Pismem z dnia 5 grudnia 2019 r. M. P. zawiadomił Powiatowego inspektora Nadzoru Budowlanego w W. o zakończeniu budowy, a organ ten nie wniósł sprzeciwu do zawiadomienia o zakończeniu budowy. Na podstawie powyższych dokumentów organ ustalił, że dnia 28 grudnia 2019 r. zostały stworzone prawne jak i faktyczne warunki do podłączenia nieruchomości do urządzeń infrastruktury technicznej - sieci wodociągowej. Na podstawie zapisów w księdze wieczystej nr [...] oraz informacji z rejestru gruntów dla działki ustalono, że na dzień stworzenia warunków E. i K. K. byli właścicielami przedmiotowej nieruchomości. Postanowieniem z dnia 26 stycznia 2022 r. powołano biegłego rzeczoznawcę majątkowego w celu ustalenia wartości tej nieruchomości przed wybudowaniem infrastruktury technicznej oraz wartości tej nieruchomości po wybudowaniu infrastruktury technicznej. Dnia 13 marca 2023 r. rzeczoznawca majątkowy przedłożył organowi operat szacunkowy określający wartość działki przed wybudowaniem i po wybudowaniu infrastruktury technicznej. Jak stwierdzono dla określenia dwóch wartości rynkowych nieruchomości przyjęto podejście porównawcze, metodę korygowania ceny średniej i metodę porównywania parami. Na potrzeby wyceny rzeczoznawca odrębnie przeanalizował rynek nieruchomości gruntowych niezabudowanych w W. przeznaczonych pod zabudowę jednorodzinną mieszkaniową, które nie posiadały dostępu do sieci wodociągowej oraz te które miały dostęp do sieci. Dalej wskazano, że ustalona przez rzeczoznawcę wartość rynkowa, przed wybudowaniem urządzeń infrastruktury technicznej wynosi 52 250 zł a po wybudowaniu wynosi 58 135 zł. W ocenie organu I instancji operat potwierdził, że rozbudowa sieci wodociągowej spowodowała wzrost wartości działki. W wyniku analizy zebranego materiału dowodowego Burmistrz stwierdził, iż wykonany przez rzeczoznawcę majątkowego operat szacunkowy pod względem formalnym spełnia wszystkie wymogi. Uznając, iż wyceny zostały dokonane zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa, przyjęto je jako właściwe. W rezultacie organ I instancji wskazał, że opłata adiacencka wyniosła l 47l zł, co stanowi iloczyn kwoty wzrostu wartości nieruchomości: 5 885 zł (58 135 zł – 52 250 zł) x 25% stawki procentowej opłaty ustalonej przez Radę Miejską w W., co daje 1 471 zł.
