Wyrok NSA z dnia 25 maja 2022 r., sygn. III OSK 3280/21
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Przemysław Szustakiewicz Sędziowie: Sędzia NSA Tamara Dziełakowska Sędzia del. WSA Mariusz Kotulski (spr.) po rozpoznaniu w dniu 25 maja 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej A. L. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 1 lipca 2020 r. sygn. akt II SA/Po 115/20 w sprawie ze skargi A. L. na czynność Burmistrza Gminy [...] z dnia [...] grudnia 2019 r. Nr [...] w przedmiocie dowozu dzieci do szkoły 1. uchyla zaskarżony wyrok i stwierdza bezskuteczność zaskarżonej czynności oraz uznaje obowiązek Burmistrza Gminy [...] do zapewnienia M. L. bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu do Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego im. [...] w [...], 2. zasądza od Gminy [...] na rzecz A. L. 440 (czterysta czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu wyrokiem z dnia 1 lipca 2020 r. sygn. akt II SA/Po 115/20 oddalił skargę A.L. na czynność Burmistrza Gminy [...] z dnia [...] grudnia 2019 r. Nr [...] w przedmiocie dowozu dzieci do szkoły.
Wyrok ten zapadł w następujących okolicznościach sprawy:
Burmistrz [...] w piśmie z dnia [...] grudnia 2019 r. odpowiadając na wniosek skarżącej z [...] listopada 2019 r. poinformował, że nie ma możliwości zorganizowania dowozu córki A.L. do Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w M. Jednocześnie Burmistrz zaproponował, zgodnie z art. 39a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe zawarcie umowy na zwrot kosztów przewozu dziecka do SOSW.
Pismem z [...] stycznia 2020 r. A.L. wniosła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu skargę na ww. czynność Burmistrza Gminy [...] z [...] grudnia 2019 r. o odmowie zorganizowania dowozu dziecka skarżącej do SOSW.
Sąd I instancji w zaskarżonym wyroku wskazał, że przepis art. 39 ust. 4 pkt 2 ustawy z 14 grudnia 2016 r., Dz.U. 2017, poz. 57, ze zm.) przyznaje dzieciom i młodzieży z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z których jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna bezpłatny transport i opiekę w czasie przewozu, ale tylko pod warunkiem, że uczęszczają do ośrodka rewalidacyjno-wychowawczego. Takiego uprawnienia nie nabywają dzieci z tego rodzaju niepełnosprawnościami uczęszczające do innego rodzaju placówek. Rodzaje placówek publicznych działających na podstawie przepisów Prawa oświatowego określa rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie publicznych placówek oświatowo-wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych, ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych oraz placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania (Dz. U. poz. 1606, dalej: "rozporządzenie"). Z powyższych przepisów wynika, że istnieją różnice pomiędzy specjalnymi ośrodkami szkolno-wychowawczymi a ośrodkami rewalidacyjno-wychowawczymi. Są to innego rodzaju placówki, nawet jeżeli do specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego uczęszczają dzieci i młodzież, które wymagają zajęć rewalidacyjnych (§ 33 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia).
