Jak wyksięgować nakłady inwestycyjne poniesione na budowę środka trwałego
PROBLEM
Jednostka budżetowa prowadząca obsługę informatyczną jednostek organizacyjnych gminy realizuje projekty inwestycyjne polegające na zaprojektowaniu i budowie okablowania strukturalnego w budynkach szkół i przedszkoli. Przy dotychczasowej realizacji tego typu inwestycji ponoszone nakłady ewidencjonowane były na koncie 080 po stronie WN i zwiększały fundusz jednostki w momencie poniesienia wydatku. Po zakończeniu inwestycji wartość nakładów przekazywana była dokumentem PT do jednostki, której dotyczyła inwestycja (księgowanie WN 800 i MA 080). Jednak tego typu inwestycja dotycząca budynku przedszkola została rozpoczęta w 2023 r., w którym został poniesiony wydatek na sporządzenie programu funkcjonalno-użytkowego inwestycji. Wartość tego wydatku wynosiła poniżej 10 tys. zł, faktura została zaksięgowana na WN 080, a wydatek MA 800. W 2024 r. była planowana kontynuacja inwestycji polegającej na wykonaniu projektu i prac budowlanych, w związku z czym podpisano stosowną umowę z wykonawcą. W trakcie realizacji prac okazało się, że w niedalekiej przyszłości będzie przeprowadzona przebudowa budynku tego przedszkola, przy okazji której zasadnym byłoby wykonanie również okablowania strukturalnego. W związku z powyższym realizacja inwestycji została przerwana. Z dotychczas podpisanej umowy został poniesiony w 2024 r. wydatek w niewielkiej wysokości na wykonanie projektu i koszty nadzoru, które zostały zaksięgowane: faktura WN 080, wydatek MA 800. Wszystkie wydatki dotyczące tej inwestycji poniesione w latach 2023 i 2024 zostały zrealizowane z § 6050, łączne nakłady nie przekroczyły kwoty 10 tys. zł. Czy w związku z zaistniałą sytuacją i nieokreślonym terminem przebudowy budynku tego przedszkola można potraktować rozpoczętą inwestycję jako zaniechaną? Jak należy wyksięgować poniesione nakłady inwestycyjne?
