Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 9 lipca 2024 r., sygn. II SA/Bd 247/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Grzegorz Saniewski (spr.) Sędziowie sędzia WSA Jerzy Bortkiewicz sędzia WSA Katarzyna Korycka Protokolant starszy sekretarz sądowy Krystyna Witt po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 9 lipca 2024 r. sprawy ze skargi J. K., M. K., P. K. wspólników "[...] Wodne" spółka cywilna J., M., P. K. z siedzibą w K. na decyzję Dyrektora [...] [...] w I. z dnia [...] grudnia 2023 r. nr [...] w przedmiocie określenia opłaty podwyższonej za usługi wodne 1. uchyla zaskarżoną decyzję, 2. zasądza od Dyrektora [...] [...] w I. na rzecz skarżących solidarnie kwotę 100 (sto) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Zarząd Zlewni Wód [...] w I. informacją z [...] grudnia 2023 r. nr [...] ZZ I., OP/III/kwartał/2019 znak [...] ustalił podmiotowi J. K., M. K., P. K. M. E. W. S. C. w K. za okres III kwartału 2019 r. opłatę podwyższoną w wysokości [...] zł za pobór wody piętrzonej do napędu turbin M. E. W. na istniejących obiektach hydrotechnicznych stopnia wodnego w Ł..
Organ wskazał, że opłata podwyższona została ustalona w związku z korzystaniem z usług wodnych bez wymaganego pozwolenia wodnoprawnego albo pozwolenia zintegrowanego; opłata został obliczona zgodnie z art. 281 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1478 ze zm., dalej "p.w.") w wysokości 500% opłaty zmiennej za pobór wód powierzchniowych ustalonej ww. podmiotowi w informacji z [...] grudnia 2023 r. [...] w wysokości [...] zł za okres III kwartału 2019 r.
Od powyższej informacji z [...] grudnia 2023 r. J. K., M. K., P. K. – wspólnicy spółki cywilnej M. E. W. s.c. J.M.P. K. złożyli reklamację domagając się zmiany wysokości opłaty za pobór wody i powrót do opłaty zmiennej za pobór wody.
Reklamujący podkreślili, że pismem z [...] marca 2015 r. zwrócili się do Starosty [...] o wydanie pozwolenia wodnoprawnego na szczególne korzystanie z wód piętrzonych stopnia wodnego Ł. do celów energetycznych, wymaganego zgodnie z art. 122 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne. Wniosek został złożony przed upływem ważności poprzedniego pozwolenia wodnoprawnego z [...] kwietnia 2009 r., obowiązującego do [...] czerwca 2015 r. Wskazali, że jedynie na skutek długotrwałego postępowania administracyjnego, które powinno zakończyć się po upływie maksymalnie jednego miesiąca od złożenia wniosku, a nie zakończyło się do dnia dzisiejszego, zaistniała sytuacja braku uzyskania nowego pozwolenia wodnoprawnego. Podnieśli, że dopełnili wszelkich wymaganych prawem formalności, a wydane przez organ I instalacji pozwolenia wodnoprawne (decyzja z [...] czerwca 2015 r. i decyzja z [...] maja 2023 r.) były zaskarżone przez inne jednostki organizacyjne w sprawach gospodarowania wodą. Zarzucili, że w sprawie nie uwzględniono okoliczności, które doprowadziły do nieuzyskania pozwolenia wodnoprawnego w postaci opieszałości organów rozpoznających wniosek, odwoływania się od rozstrzygnięć przez jednostki organizacyjne Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody [...], nieuzasadnionego opóźnienia w wydaniu decyzji, a uwzględnienie tych aspektów było obowiązkiem organu. W takich okolicznościach wymierzenie opłaty podwyższonej za pobór wody posiadania wymaganego pozwolenia wodnoprawnego jest, zdaniem reklamujących, sprzeczne z zasadą demokratycznego państwa prawa (art. 2 Konstytucji RP), zasadą zaufania obywateli do państwa i stanowionego przez nie prawa, zasadą bezpieczeństwa prawnego, zasadą sprawiedliwości i zasadą praworządności materialnej (art. 7 Konstytucji RP).
