Wyrok WSA w Kielcach z dnia 7 października 2024 r., sygn. II SA/Ke 448/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Jacek Kuza (spr.) po rozpoznaniu w dniu 7 października 2024 r. na posiedzeniu niejawnym sprawy ze sprzeciwu "Przedsiębiorstwa [...]" Sp. z o.o. w likwidacji z siedzibą w K. W. od decyzji Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Kielcach z dnia 17 lipca 2024 r. [...] w przedmiocie środowiskowych uwarunkowań oddala sprzeciw.
Uzasadnienie
Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Kielcach decyzją z 17 lipca 2024 r. [...], po rozpatrzeniu sprawy z odwołań od decyzji Burmistrza Miasta i Gminy w Kazimierzy Wielkiej z 5 lutego 2024 r., którą odmówiono wydania decyzji środowiskowych uwarunkowań dla realizacji przedsięwzięcia pn.: "[...]", na podstawie art. 138 § 2 kpa, uchyliło zaskarżoną decyzję i przekazało sprawę organowi I instancji do ponownego rozpoznania.
W uzasadnieniu Kolegium przytoczyło obszerne fragmenty decyzji Burmistrza Miasta i Gminy Kazimierza Wielka i wskazało, że decyzja ta nie jest spójna, bowiem jej uzasadnienie nie znajduje potwierdzenia w rozstrzygnięciu. Organ odwoławczy zaznaczył, że ustawodawca określił precyzyjnie katalog okoliczności powodujących odmowę wydania zgody na realizację przedsięwzięcia. Okoliczności te wynikają z art. 80 ust. 2, art. 77 ust. 1, art. 81 ust. 1, 2 i 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jedn. Dz.U.2023.1094, ze zm.), dalej zwanej "ustawą". Zdaniem SKO, organ I instancji nie udokumentował wystąpienia żadnej z przesłanek upoważniających do wydania decyzji odmownej, co powoduje konieczność jej uchylenia.
Dalej organ odwoławczy stwierdził, że prowadząc postępowanie, Burmistrz Miasta i Gminy Kazimierza Wielka, wystąpił do organów opiniujących o wydanie opinii w sprawie. W odpowiedzi zarówno Marszałek Województwa Świętokrzyskiego jak i Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Kielcach oraz Dyrektor Gospodarki Wodnej w Krakowie Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie uznali, że dla omawianego przedsięwzięcia nie istnieje potrzeba przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
