Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 23 października 2024 r., sygn. I SA/Wr 422/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Jarosław Horobiowski Sędziowie: Sędzia WSA Dagmara Stankiewicz-Rajchman Asesor WSA Łukasz Cieślak (sprawozdawca) Protokolant: Referent Izabela Kremza po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 9 października 2024 r. sprawy ze skargi Z w D. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej we Wrocławiu z dnia 8 marca 2024 r. nr 0201-IOD3.4100.13.2023 w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych za okres od lipca 2019 r. do czerwca 2020 r. oraz ustalenia dodatkowego zobowiązania podatkowego oddala skargę w całości.
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją z 8 marca 2024 r. nr 0201-IOD3.4100.13.2023 Dyrektor Izby Administracji Skarbowej we Wrocławiu (dalej: DIAS, organ), po rozpatrzeniu odwołania Z. sp. z o.o. z siedzibą w D. (dalej: spółka, strona skarżąca), na podstawie art. 233 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.; dalej: Ordynacja podatkowa, o.p.), oraz art. 11c ust. 2, art. 11d ust. 1, ust. 3 i ust. 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 865 ze zm.; dalej: u.p.d.o.p.), utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Dolnośląskiego Urzędu Celno-Skarbowego we Wrocławiu (dalej: NDUCS, organ I instancji) z 4 września 2023 r. nr 458000-CKK-32.4100.2.2022.39, określającą spółce zobowiązanie podatkowe w podatku dochodowym od osób prawnych za okres od lipca 2019 r. do czerwca 2020 r. w wysokości 703 400 zł oraz ustalającą dodatkowe zobowiązanie podatkowe w wysokości 10% sumy niewykazanego w części dochodu do opodatkowania w zakresie wynikającym z tej decyzji w wysokości 223 067 zł.
Z uzasadnienia zaskarżonej decyzji i akt sprawy wynika, że na podstawie upoważnienia z 12 marca 2021 r. nr [...] w spółce została przeprowadzona kontrola celno-skarbowa. Ustalenia kontroli zostały zawarte w wyniku kontroli z 31 maja 2022 r. nr [...]. Ponieważ spółka nie skorzystała z przysługującego jej prawa do skorygowania złożonego zeznania CIT-8 w zakresie objętym kontrolą, to NDUCS (postanowieniem z 2 listopada 2022 r. nr 458000- CKK-32.4100.2.2022.1) przekształcił kontrolę celno-skarbową w postępowanie podatkowe. W trakcie przeprowadzonego postępowania ustalono, że spółka w badanym okresie osiągnęła najniższy wskaźnik marży zysku z działalności operacyjnej na poziomie 0,50%, przy czym nie wynikało to z żadnych nadzwyczajnych zdarzeń, a z poziomu przyjętych cen z podmiotem powiązanym. Z powyższego wywiedziono wniosek, że w wyniku powiązań pomiędzy spółką a M. S.A. (dalej: M.) zostały ustalone lub narzucone warunki różniące się od warunków, które ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązane i w wyniku tego spółka wykazała dochód niższy od tego, jakiego należałoby oczekiwać, gdyby wymienione powiazania nie istniały. W związku z powyższym zaszła przesłanka do zastosowania art 11c ust. 2 u.p.d.o.p. i określenia dochodu spółki bez uwzględnienia warunków wynikających z tych powiązań. Mając na uwadze pełnione funkcje, ponoszone ryzyka, rolę w łańcuchu dostaw, sytuację i pozycję w branży, osiągnięte wyniki na transakcji, stwierdzono, że ceny zostały ustalone na poziomie nierynkowym. W wyniku przeprowadzonego badania porównywalności, w oparciu o ustalone okoliczności faktyczne i zebrane w toku kontroli celno-skarbowej i postępowania podatkowego dokumenty oraz wyjaśnienia spółki, organ l instancji wyliczył dochód bez uwzględnienia warunków wynikających z powiązań pomiędzy spółką a M., stosując metodę marży transakcyjnej netto w oparciu o wskaźnik marży operacyjnej. Oceniono, że spółka za badany okres, zawierając transakcje z podmiotem powiązanym, powinna osiągnąć zyskowność, mierzoną wskaźnikiem marży operacyjnej na całości działalności, nie na poziomie 0,50%, a na poziomie 2,96%, mieszczącym się w przedziale międzykwartylowym, utworzonym przez niezależne podmioty prowadzące porównywalną działalność na rynku. Mając na uwadze powyższe, organ I instancji wydał opisaną na wstępie decyzję, w której określił spółce zobowiązanie podatkowe w podatku dochodowym od osób prawnych od lipca 2019 r. do czerwca 2020 r.
