Rok 2025 w rachunkowości i sprawozdawczości – nadchodzące zmiany i wyzwania
Rok 2025 będzie czasem intensywnych wyzwań dla służb finansowo-księgowych. Oprócz przeprowadzenia procedur związanych z zamknięciem ksiąg za poprzedni rok trzeba będzie zapoznać się z wprowadzonymi kluczowymi zmianami przepisów i stosować je w praktyce, a także przygotowywać się organizacyjnie do wdrożenia nowych obowiązków zaplanowanych na początek 2026 r. (takich jak KSeF, CRU).
Na dzień oddania numeru do drukarni (12 grudnia 2024 r.) na różnym etapie legislacyjnym są prace nad ważnymi dla księgowych projektami ustaw i rozporządzeń dotyczących m.in. sprawozdawczości budżetowej, klasyfikacji budżetowej czy reformy systemu budżetowego. Mają być także wprowadzone zmiany w zakresie audytu wewnętrznego i kontroli zarządczej.
Planowane w 2025 r. zmiany i nowości w sprawozdawczości budżetowej
Trwają uzgodnienia zewnętrzne projektu rozporządzenia w sprawie sprawozdawczości budżetowej (projekt z 28 października 2024 r.). Nie jest to nowelizacja rozporządzenia – ma być wydany nowy akt.
Projekt zakłada, że przepisy rozporządzenia po raz pierwszy będą mały zastosowanie do sprawozdań sporządzanych za okresy sprawozdawcze rozpoczynające się od 1 stycznia 2025 r., jednak sprawozdania miesięczne za grudzień 2024 r. i roczne za ten rok oraz za IV kwartały 2024 r. będą sporządzane i przekazywane jeszcze według starych zasad, tj. na podstawie rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z 11 stycznia 2022 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (j.t. Dz.U. z 2024 r. poz. 454 i 1258).
