Plan postępowań o udzielenie zamówień, jakie mają być przeprowadzone w danym roku finansowym
Wszystkie jednostki samorządu terytorialnego realizują swoje zadania w ramach określonych środków wynikających z uchwały budżetowej. Informacje o faktycznym wykonaniu budżetu mogą wskazywać im potencjalne ryzyka, które utrudniają jego prawidłowe wykonanie. Obrazują również, jak dana jednostka powinna zmierzać do optymalizacji zaplanowanych zadań. Dodatkowym instrumentem dla jednostek samorządu terytorialnego, który pomaga w planowaniu wydatków i ich dobrej realizacji, jest plan postępowań o udzielenie zamówień publicznych.
Obowiązek sporządzenia planu postępowań o udzielenie zamówień publicznych wynika z przepisów ustawy – Prawo zamówień publicznych (dalej: Pzp). Plan postępowań jest funkcjonalnie związany z budżetem jednostki samorządu terytorialnego w kontekście dokonywanych wydatków. Ale dodatkowo pozostaje on dobrym źródłem informacji, pomagając zamawiającym realizować wpisaną w przepisy Pzp zasadę przejrzystości podejmowanych przez niego działań.
Podmioty zobowiązane do sporządzenia planu postępowań
Zamawiający publiczni, o których mowa w art. 4 pkt 1 i 2 Pzp, oraz ich związki, nie później niż w terminie 30 dni od dnia przyjęcia budżetu lub planu finansowego przez uprawniony do tego organ, sporządzają plan postępowań o udzielenie zamówień, jakie przewidują przeprowadzić w danym roku finansowym (zob. art. 23 ust. 1 Pzp).
