Wyrok WSA w Warszawie z dnia 16 kwietnia 2024 r., sygn. III SA/Wa 161/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Dariusz Czarkowski (sprawozdawca), Sędziowie sędzia WSA Maciej Kurasz, asesor WSA Tomasz Grzybowski, , po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 16 kwietnia 2024 r. sprawy ze skargi H. L. na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego w W. z dnia [...] listopada 2023 r. nr [...] w przedmiocie zarzutów w postępowaniu egzekucyjnym oddala skargę.
Uzasadnienie
H.L. (dalej: "Skarżąca") wniosła zarzuty w sprawie egzekucji administracyjnej prowadzonej na podstawie tytułu wykonawczego nr [...] z dnia 1 czerwca 2022 r., wskazując na nieistnienie obowiązku zapłaty z uwagi na fakt, że kwoty te zostały już zapłacone.
Postanowieniem z dnia [...] sierpnia 2022 r. Prezydent W. oddalił zarzut w sprawie egzekucji administracyjnej prowadzonej na podstawie tytułu wykonawczego nr [...] z dnia 1 czerwca 2022 r., zgłoszony przez Skarżącą.
Na skutek zażalenia Samorządowe Kolegium Odwoławcze w W., postanowieniem z dnia [...] grudnia 2022 r. nr [...] uchyliło zaskarżone postanowienie w całości i przekazało sprawę do ponownego rozpatrzenia.
Postanowieniem z dnia [...] września 2023 r. Prezydent W. oddalił zarzut wygaśnięcia obowiązku w sprawie egzekucji administracyjnej prowadzonej na podstawie tytułu wykonawczego nr [...] z dnia 1 czerwca 2022 r. W uzasadnieniu postanowienia podano, że w dniu 1 czerwca 2022 r. Prezydent W. wystawił tytuł wykonawczy nr [...] obejmujący należność z tytułu gospodarki odpadami komunalnymi za grudzień 2020 r. oraz za luty, marzec, kwiecień, maj, czerwiec, lipiec, sierpień, wrzesień i listopad 2021 r. Organ I instancji wskazał, że odpis tytułu wykonawczego zobowiązana otrzymała w dniu 6 lipca 2022 r. a pismem z dnia 12 sierpnia 2022 r. wniosła zarzut w sprawie prowadzenia egzekucji administracyjnej. Organ I instancji wskazał, że podstawą zarzutu może być wygaśnięcie obowiązku w całości lub w części, zgodnie z art. 33 § 2 pkt 5 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, obowiązku. Organ I instancji powołał się również na art. 21 § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej oraz art. 6i ust 1 pkt 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, wskazując że obowiązek ponoszenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi powstaje w przypadku nieruchomości, na której zamieszkują mieszkańcy za każdy miesiąc, w którym na danej nieruchomości zamieszkuje mieszkaniec. Strona nie kwestionuje faktu zamieszkiwania na nieruchomości. Zgodnie z art. 6m ust. 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach w przypadku zmiany danych będących podstawą ustalenia wysokości należnej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właściciel nieruchomości jest obowiązany złożyć nową deklarację w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła zmiana. Rada m.st. Warszawy uchwałą nr XXV/731/2020 z dnia 16 stycznia 2020 r. określiła nowe wzory deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Uchwałą nr XXIV/671/2019 z dnia 12 grudnia 2019 r. w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, ustalenia stawki takiej opłaty oraz ustalenia stawki opłaty za pojemnik i worek o określonej pojemności Rada m.st. Warszawy określiła nowe stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. W dniu 20 grudnia 2020 r. została złożona deklaracja za okres od 1 marca 2020 r. w której zadeklarowano wysokość opłaty na kwotę 90 zł. Uchwalą nr XL/1254/2020 z dnia 26 listopada 2020 r. dokonano zmiany metody naliczania opłaty. Uchwałą nr XL/1256/2020 dokonano zmiany uchwały zmieniającej. Obydwie uchwały weszły w życie z dnia 1 kwietnia 2021 r. Na podstawie tych uchwał, w dniu 16 grudnia 2021 r. została złożona deklaracja o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla nieruchomości za okres od dnia 1 kwietnia 2021 r. na kwotę 3,31 zł miesięcznie. Od 1 stycznia 2022 r. obowiązująca jest uchwała nr LVI/1749/2021 Rady m.st. Warszawy z dnia 18 listopada 2021 r. w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Za okres od 1 stycznia 2022 r. wysokość opłaty wynosi 98 zł miesięcznie. Organ I instancji opisał jak przedstawiają się wysokości miesięcznych opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi: marzec 2020 - marzec 2021: 90 zł; kwiecień 2021 - grudzień 2021: 3,31 zł; styczeń 2022-marzec 2022: 98 zł. Organ I instancji opisał również sposób księgowania dokonanych przez stronę wpłat, wskazując jednocześnie że każdorazowo były wydawane w tym zakresie postanowienia o zarachowaniu wpłat. Postanowienia te, które zostały zaskarżone przez Skarżącą, zostały utrzymane w mocy przez Organ odwoławczy. Organ I instancji wskazał, że wpłaty w okresie 29 czerwca 2020 r. – 30 marca 2022 r. wyniosły łącznie 1261,41 zł, a opłaty z tytułu gospodarki odpadami komunalnymi wynikające ze złożonych deklaracji oraz naliczonych odsetek wynosiły w okresie od marca 2020 do marca 2022 - 1524,79 zł. Do zapłaty pozostała kwota 263,38 zł na którą składały się należności za grudzień 2020 r. w kwocie 90 zł, opłaty za luty 2021 r. w kwocie 60,21 zł, za marzec 2021 r. w kwocie 90 zł oraz za okres kwiecień - listopad 2021 r. w kwocie po 3,31 zł. Organ I instancji wskazał, że Skarżąca podniosła zarzut nieistnienia obowiązku zapłaty gdyż wpłaty zostały już dokonane. Jak natomiast wynika z powyższego, wszystkie wpłaty strony zostały uwzględnione, jednak wartość tych wpłat była mniejsza niż wysokość opłat wynikająca ze złożonych deklaracji o kwotę 263,38 zł.
