Ustawa o wyrobach zawierających azbest – nowe obowiązki dla JST
Zmiany proponowane w projekcie ustawy o wyrobach zawierających azbest zawierają kilka nowych obowiązków dla jednostek samorządu terytorialnego (JST), które dotyczą wprowadzania i aktualizacji w Bazie Azbestowej danych pochodzących z inwentaryzacji wyrobów zawierających azbest oraz wydawania zezwoleń na usuwanie lub zabezpieczanie wyrobów zawierających azbest.

Jak wskazano w uzasadnieniu do projektu konieczność uchwalenia ustawy o wyrobach zawierających azbest wynika z obowiązku wdrożenia do polskiego porządku prawnego przepisów Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z 22 listopada 2023 r. w sprawie zmiany dyrektywy 2009/148/WE w sprawie ochrony pracowników przed ryzykiem związanym z narażeniem na działanie azbestu w miejscu pracy (Dz. Urz. UE L 2023/2668 z 30.11.2023).
W projekcie nie wprowadzono zakazu stosowania azbestu, ponieważ wynika on wprost z załącznika Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady z 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) i utworzenia Europejskiej Agencji Chemikaliów.
