Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 21 listopada 2024 r., sygn. IV SA/Wr 372/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Daria Gawlak-Nowakowska (sprawozdawca), Sędziowie: Asesor WSA Aneta Brzezińska, Sędzia WSA Gabriel Węgrzyn, Protokolant: Starszy referent Przemysław Pawłowski, po rozpoznaniu w Wydziale IV na rozprawie w dniu 7 listopada 2024 r. sprawy ze skargi M. D. na decyzję Zakładu Wodociągów i Kanalizacji sp. z o.o. z siedzibą w Oławie z dnia 19 czerwca 2024 r., nr 2/2024 w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej na wniosek z dnia 16 maja 2024 r. I. uchyla zaskarżoną decyzję; II. zasądza od Zakładu Wodociągów i Kanalizacji sp. z o.o. z siedzibą w Oławie na rzecz M. D. kwotę 200,00 zł (dwieście złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Wnioskiem z dnia 16 maja 2024 r. M. D. Radny Rady Powiatu w Oławie (dalej: Strona, Skarżący, Wnioskodawca) zwrócił się do Z. sp. z o.o. z siedzibą w O. (dalej: organ) o udostępnienie informacji publicznej w sprawie produkcji wody i awarii w zakresie:
1. Ile spółka wyprodukowała wody w poszczególnych miesiącach roku 2023 oraz w pierwszych czterech roku 2024?
2. Czy w roku 2024 do dnia dzisiejszego, występowały awario których skutki mogły mieć wpływ na ograniczenia w dostawach wody dla mieszkańców ? Jeśli tak to jakie i kiedy ?
Skarżący wniósł o kierowanie korespondencji w sprawie niniejszego wniosku na wskazaną skrzynkę ePUAP:
Decyzją z dnia 29 maja 2024 r., nr 1/2024 organ działając na podstawie art. 3 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 16 ust. 1 oraz art. 17 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do Informacji publicznej (Dz.U, z 2022 r. poz. 902, dalej: u.d.i.p.) oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2022 r., poz. 2000 ze zm., dalej: k.p.a.) odmówił udostępnienia informacji publicznej.
W uzasadnieniu organ wskazał, że wnioskowane informacje nie mogą zostać udostępnione albowiem stanowią one tajemnicę przedsiębiorstwa, którą definiuje art. 11 pkt 4 u.z.n.k. Zgodnie z tym przepisem przez tajemnicę przedsiębiorstwa rozumie się nieujawnione do wiadomości publicznej informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, co do których przedsiębiorca podjął niezbędne działania w celu zachowania ich poufności. Ponadto wnioskowane informacje objęte są ochroną jaka przysługuje Infrastrukturze krytycznej. Zgodnie z obowiązkiem jaki nałożono na Z. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w O., spółka zobowiązana jest do zapewnienia ciągłości i sprawnego funkcjonowania Infrastruktury krytycznej. Do zadań nałożonych' na spółkę należy między innymi: gromadzenie oraz wymiana informacji o zagrożeniach dla infrastruktury krytycznej, opracowanie I wdrażanie procedur na wypadek wystąpienia zagrożeń, odtwarzanie infrastruktury krytycznej oraz współpraca między administracją publiczną a właścicielami, operatorami i posiadaczami Infrastruktury w zakresie jej ochrony. Zgodnie z ustawą o zarządzaniu kryzysowym/ infrastrukturą krytyczną są "systemy oraz wchodzące w ich skład powiązane ze sobą funkcjonalnie obiekty, w tym obiekty budowlane, urządzenia, Instalacje, usługi kluczowe dla bezpieczeństwa państwa 1 jego obywateli oraz służące zapewnieniu sprawnego funkcjonowania organów administracji publicznej, a także instytucji i przedsiębiorców". W skład infrastruktury krytycznej wchodzi 11 systemów, które mają kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa państwa i jego obywateli oraz służą zapewnieniu sprawnego funkcjonowania organów administracji publicznej, a także instytucji I przedsiębiorców. Jednym z chronionych systemów jest system zaopatrzenia w wodę (woda pitna, ścieki, wody powierzchniowe) i urządzenia pobierające, uszlachetniające, dostarczające i oczyszczające wodę dla ludności I przemysłu. Mając na względzie powyższe, organ wskazała, że ilość wody jaka została wyprodukowana nie może zostać udostępniona, wynika to z faktu, że ochrona infrastruktury krytycznej między Innymi ma na celu zastosowanie wszelkich działań zmierzających do zapewnienia funkcjonalności, ciągłości działań i integralności infrastruktury krytycznej w celu zapobiegania zagrożeniom, ryzykom łub słabym punktom oraz ograniczenia i neutralizacji ich skutków oraz szybkiego odtworzenia tej Infrastruktury na wypadek awarii, ataków oraz innych zdarzeń zakłócających jej prawidłowe funkcjonowanie/ co stanowi jeden z priorytetów ochrony państwa. Ponadto organ poinformował, że zgodnie z art. 16 ust. 2 pkt 2 u.d.i.p. w toku postępowania dotyczącego udostępnienia wnioskowanej informacji publicznej żadne osoby nie zajęły pisemnego stanowiska w sprawie.
