Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 28 listopada 2024 r., sygn. II SA/Ol 720/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Marzenna Glabas Sędziowie Sędzia WSA Ewa Osipuk (spr.) Sędzia WSA Piotr Chybicki Protokolant specjalista Karolina Hrymowicz po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 28 listopada 2024 r. sprawy ze skargi Koła Ł. na zarządzenie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie z dnia [...] w sprawie ustanowienia planu zadań ochronnych dla obszaru Natura 2000 Jezioro Drużno [...] oddala skargę.
Uzasadnienie
Zarządzeniem z [...] r., Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska (dalej jako "RDOŚ"), ustanowił plan zadań ochronnych dla obszaru Natura 2000 Jezioro Drużno[...].
W uzasadnieniu podał, że obszar specjalnej ochrony ptaków Jeziora Drużno [...] został wyznaczony rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 21 lipca 2004 r. w sprawie obszarów specjalnej ochrony ptaków Natura 2000 (Dz.U. Nr 229, poz. 2313 z późn. zm.), wobec którego obowiązującym jest rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 12 stycznia 2011 r. w sprawie obszarów specjalnej ochrony ptaków (Dz. U. nr 25, poz. 133 z późn. zm.). Do zadań regionalnego dyrektora ochrony środowiska – zgodnie z art. 131 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2023 r. poz. 1094 z późn. zm.), zwanej dalej "u.i.o.ś.", należy w szczególności ochrona i zarządzanie obszarami Natura 2000 na podstawie art. 27a ust. 2 ustawy o ochronie przyrody. W związku z powyższym, RDOŚ, jako organ sprawujący nadzór nad obszarem Natura 2000 oraz koordynujący funkcjonowanie obszaru Natura 2000 na obszarze swojego działania, obowiązany jest do sporządzenia i przyjęcia planu zadań ochronnych, o których mowa w art. 28 ustawy o ochronie przyrody. Plan ustanawia się w drodze aktu prawa miejscowego w formie zarządzenia. Plan zadań ochronnych sporządzono dla całego obszaru Natura 2000, ponieważ ustalono, że nie zachodzą przesłanki, o których mowa w art. 28 ust. 11 ustawy o ochronie przyrody.
