Czy taryfy za wodę i ścieki wrócą do samorządów
W Ministerstwie Infrastruktury trwają prace nad nowelizacją ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę oraz zbiorowym odprowadzaniu ścieków. Nowelizacja miałaby wprowadzić zmiany obecnego systemu ustalania taryf za wodę i ścieki. Samorządy od lat krytykują przekazanie w ręce Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie kompetencji regulatora i domagają się zmian, które odwróciłyby zmiany z 2018 roku. Czy zatem nowe założenia nowelizacji ustawy odpowiadają postulatom samorządowców?
Według stanu prawnego sprzed nowelizacji (obowiązującego praktycznie do 2018 r.) dokonanej ustawą z 27 października 2017 r. o zmianie ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę oraz zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz.U. z 2017 r. poz. 2180), taryfa za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków podlegała zatwierdzeniu w drodze uchwały rady gminy.
Stan prawny do 2018 roku
Zgodnie z poprzednio obowiązującym art. 24 ustawy z 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (dalej: u.z.w.o.s.) przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne, w terminie 70 dni przed planowanym dniem wejścia taryf w życie, przedstawiało wójtowi, burmistrzowi, prezydentowi miasta (dalej: wójt) wniosek o ich zatwierdzenie. Do wniosku o zatwierdzenie taryf przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne dołączało szczegółową kalkulację cen i stawek opłat oraz aktualny plan. Następnie wójt sprawdzał, czy taryfy i plan przedstawione przez przedsiębiorstwo zostały opracowane zgodnie z przepisami ustawy i weryfikował koszty związane ze świadczeniem usług pod względem celowości ich ponoszenia.
