Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 11 grudnia 2024 r., sygn. II SA/Gl 799/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Stanisław Nitecki (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Grzegorz Dobrowolski, Asesor WSA Agnieszka Kręcisz-Sarna, , po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym w dniu 11 grudnia 2024 r. sprawy ze skargi S. K., D. K. na postanowienie Śląskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Katowicach z dnia 15 kwietnia 2024 r. nr WINB.WOA.7722.69.2024.AS w przedmiocie wstrzymania robót budowlanych oddala skargę.
Uzasadnienie
Postanowieniem z 13 lutego 2024 r., nr [...], wydanym na podstawie art. 48 ust. 1 pkt 1, ust. 2 pkt 1 i 2 oraz ust. 3 ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (aktualnie Dz. U. z 2024 r., poz. 725 ze zm.) Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w P. nakazał właścicielom: S. K. i D. K. (dalej jako strony lub skarżący) wstrzymanie budowy budynku rekreacji indywidualnej, wybudowanego bez wymaganego pozwolenia na budowę na terenie działki nr [...] położonej w K. oraz bezzwłoczne zabezpieczenie przedmiotowego obiektu budowlanego, a także usunięcie stanu zagrożenia w uzgodnieniu i pod nadzorem Dyrektora Oddziału Zakładu Gazowniczego w Z. Polskiej Spółki Gazownictwa Sp. z o. o., poprzez usunięcie nieprawidłowości wpływających na stan zagrożenia bezpieczeństwa ludzi i mienia spowodowanego naruszeniem obowiązujących przepisów techniczno-budowlanych, a mianowicie § 10 w związku z § 2 pkt 30 rozporządzenia Ministra Gospodarki z 26 kwietnia 2013 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać sieci gazowe i ich usytuowanie (Dz. U. poz. 640) z powodu wzniesienia obiektu na gazociągu średniego ciśnienia. Równocześnie organ administracyjny pouczył skarżących o uprawnieniach w zakresie legalizacji spornego obiektu budowlanego wynikających z art. 48 ust. 3 ustawy - Prawo budowlane.
W uzasadnieniu tego postanowienia wskazano, że na podstawie decyzji Starosty [...] z 22 kwietnia 2010 r., nr [...] (zmienionej decyzją tego organu z 26 listopada 2012 r.), na powyższej działce zrealizowano dom mieszkalny jednorodzinny, który został oddany do użytkowania zawiadomieniem o zakończeniu budowy z 18 kwietnia 2013 r., wobec którego organ nadzoru budowlanego nie wniósł sprzeciwu. Następnie, w związku z informacjami przekazanymi przez Kierownika Gazowni w J. w piśmie z 12 grudnia 2023 r., przeprowadzono kontrolę, w wyniku której ustalono, że do przedmiotowego budynku dobudowano jednokondygnacyjny budynek rekreacji indywidualnej o wymiarach 5,52 m/ 6,27 m z dachem jednospadowym krytym dachówką o konstrukcji drewnianej, słupowej z wypełnieniem pomiędzy słupami warstwą styropianu oraz stolarką okienną. Obiekt nie jest funkcjonalnie połączony z domem jednorodzinnym, został wydzielony ze wszystkich czterech stron, posiada trzy ściany (w jednej z nich zamontowano drzwi), a czwartą stanowi ściana przyległego budynku mieszkalnego. Z oświadczenia skarżącego wynika, że wskazany obiekt zrealizował on wraz z małżonką około roku 2019. W toku ponownej analizy posiadanej ewidencji ustalono, że w odniesieniu do rzeczonego obiektu nie zostało wydane pozwolenie na budowę ani nie dokonano zgłoszenia. Równocześnie z uzyskanej od Starosty [...] informacji zawartej w piśmie z 5 lutego 2024 r. wynika, że w rejestrach za okres począwszy od 2018 roku nie odnotowano wniosku dotyczącego budowy budynku rekreacji indywidualnej na terenie działki nr [...] przy ul. [...] w K.
