Wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 12 grudnia 2024 r., sygn. II SA/Rz 848/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w składzie następującym: Przewodniczący S. WSA Piotr Popek, Sędzia WSA Małgorzata Niedobylska, Sędzia WSA Jarosław Szaro /spr./, Protokolant sekr. sąd. Karolina Gołąbek po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 12 grudnia 2024 r. sprawy ze skargi I. L. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Rzeszowie z dnia 17 maja 2024 r. nr 1801-IGC.4802.46.2023 w przedmiocie kary za przejazd pojazdem nienormatywnym 1) uchyla zaskarżoną decyzję, 2) zasądza od Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Rzeszowie na rzecz skarżącego I.L. kwotę 240 (dwieście czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Przedmiotem skargi I.L. jest decyzja Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Rzeszowie (dalej: DIAS) z 17 maja 2024 r. nr 1801-IGC.4802.46.2023 wydana po rozpatrzeniu odwołania strony od decyzji Naczelnika Podkarpackiego Urzędu Celno-Skarbowego w Przemyślu (dalej: NPUCS) z 5 września 2023 r. nr 408000-408000-COC-1.4802.831.2023 w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej za przejazd po drogach publicznych pojazdem nienormatywnym z ładunkiem podzielnym.
Jak wynika z uzasadnienia decyzji i akt administracyjnych sprawy 4 grudnia 2022 r. funkcjonariusze Służby Celno-Skarbowej Oddziału Celnego w [...] przeprowadzili kontrolę, w zakresie przestrzegania przepisów ustawy Prawo o ruchu drogowym, wyjeżdżającego z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej pojazdu członowego w postaci dwuosiowego pojazdu samochodowego marki RENAULT o nr rej. [...] wraz z dwuosiową przyczepą marki LOHR o nr rej. [...], którego kierowcą był W.S.
W wyniku kontroli tj. ważenia masy całkowitej i dynamicznego obciążenia osi oraz pomiaru długości, wysokości i szerokości ww. pojazdu, stwierdzono przekroczenie dopuszczalnej normy nacisku na grupie osi przyczepy pojazdu członowego o 150kg tj. o 0,83%, co oznaczało, że pojazd jest nienormatywny, a przejazd nim wymaga - co do zasady - zezwolenia kategorii V na przejazd pojazdu nienormatywnego. Kontrola pomiaru parametrów zewnętrznych (tj. długość, długość z ładunkiem, wysokość, wysokość z ładunkiem, wystawanie ładunku z lewej strony, wystawianie ładunku z prawej strony) wykazała, że są w normie.
