Wyrok WSA w Łodzi z dnia 17 grudnia 2024 r., sygn. II SA/Łd 711/24
[pic] WYROK W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ Dnia 17 grudnia 2024 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi – Wydział II w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Agata Sobieszek – Krzywicka (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Robert Adamczewski, Sędzia WSA Michał Zbrojewski, , po rozpoznaniu w trybie uproszczonym na posiedzeniu niejawnym w dniu 17 grudnia 2024 roku sprawy ze skargi E. Spółki Akcyjnej z siedzibą w K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Piotrkowie Trybunalskim z dnia 29 lipca 2024 roku znak: KO.463.20.2024 w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej za nieosiągnięcie wymaganego poziomu recyklingu i przygotowania do ponownego użycia odpadów oddala skargę. dc
Uzasadnienie
Decyzją z dnia 29 lipca 2024 r., znak: KO.463.20.2024 Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Piotrkowie Trybunalskim na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 572, dalej w skrócie jako: "k.p.a") utrzymało w mocy decyzję Wójta Gminy Czerniewice z dnia 7 czerwca 2024 r., znak: GKiM.7033.19.2023.MŁ, nakładającą na E. Spółkę Akcyjną z siedzibą K. karę pieniężną w wysokości 3.243 zł za nieosiągnięcie w 2020 r. w odniesieniu do masy odebranych przez siebie odpadów komunalnych poziomu recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku następujących frakcji odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła.
Powyższe rozstrzygnięcie zapadło w oparciu o następujące ustalenia faktyczne i ocenę prawną:
Zawiadomieniem z dnia 15 grudnia 2023 r. Wójt Gminy Czerniewice powiadomił E. S.A. o wszczęciu z urzędu postępowania w niniejszej sprawie. Pismem z dnia 18 stycznia 2024 r. organ zawiadomił stronę o zakończeniu zbierania materiału dowodowego i o możliwości zapoznania się z aktami sprawy, wypowiedzenia co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań. Decyzją z dnia 13 lutego 2024 r., znak: [...] Wójt Gminy Czerniewice nałożył na E. S.A. karę pieniężną w wysokości 10.879 zł za niewykonanie obowiązku, polegającego na osiągnięciu wagowo co najmniej 50 % poziomu przygotowania do ponownego użycia recyklingu następujących frakcji odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła, za rok 2020. W uzasadnieniu decyzji wskazano, iż E. S.A. z siedzibą K. odbiera odpady komunalne od właścicieli nieruchomości na terenie gminy [...] na podstawie wpisu do rejestru działalności regulowanej, zgodnie z indywidualnie zawartymi umowami z właścicielami nieruchomości. W wyniku analizy rocznego sprawozdania podmiotu odbierającego odpady komunalne od właścicieli nieruchomości nr [...], złożonego 30 stycznia 2021 r. poprzez system teleinformatyczny BDO, skorygowanego 17 marca 2021 r., organ stwierdził, iż skarżąca uzyskała poziom przygotowania do ponownego użycia i recyklingu papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła za rok 2020 wynoszący 4,46 % przy wymaganym przepisami prawa poziomie co najmniej 50 %. Łączna masa odpadów komunalnych przygotowanych do ponownego użycia i poddanych recyklingowi wyniosła 1,1770 Mg przy łącznej masie odpadów odebranych od właścicieli nieruchomości na poziomie 82,9400 Mg. Dlatego też w przypadku strony skarżącej do osiągnięcia wymaganego poziomu powinny zostać poddane recyklingowi i przygotowane do ponownego użycia odpady ww. frakcji w ilości 41,4700 Mg. Brakująca masa tych odpadów przygotowanych do ponownego użycia i poddanych recyklingowi wynosi zatem 40,2930 Mg. Dlatego też organ, posiłkując się rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 2017 r. w sprawie jednostkowych opłat za korzystanie ze środowiska (Dz.U. z 2017 r., poz. 2490, dalej również jako: "rozporządzenie z 22 grudnia 2017 r."), obliczył, iż wysokość kary pieniężnej, po uwzględnieniu stawki opłaty za umieszczenie na składowisku zmieszanych odpadów komunalnych w 2020 roku w wysokości 270,00 zł za Mg oraz po zaokrągleniu w górę do pełnych złotych, wynosić będzie 10.879 zł. Jednocześnie organ stwierdził, iż brak jest podstaw, by odstąpić od nałożenia administracyjnej kary pieniężnej, ponieważ nie zostały spełnione przesłanki określone w art. 189f pkt 1 lub 2 k.p.a. – naruszenie prawa nie ma znikomego charakteru, biorąc pod uwagę wielkość procentową uzyskanego poziomu przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych w stosunku do wymaganego.
