Wiążąca informacja stawkowa z dnia 4 lutego 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, 0112-KDSL2-2.440.607.2024.2.DS
WIS USŁUGA – grupowe zajęcia edukacyjno-terapeutyczne w zakresie uzależnień przeznaczone dla dzieci.
Na podstawie art. 42a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r., poz. 361, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, po rozpatrzeniu wniosku (…) z dnia 2 grudnia 2024 r. (data wpływu 2 grudnia 2024 r.), uzupełnionego pismem z dnia 21 stycznia 2025 r. (data wpływu 23 stycznia 2025 r. oraz 27 stycznia 2025 r.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydaje niniejszą wiążącą informację stawkową.
Przedmiot wniosku: usługa – grupowe zajęcia edukacyjno-terapeutyczne w zakresie uzależnień przeznaczone dla dzieci
Opis usługi:
Wnioskodawca organizuje grupowe zajęcia edukacyjno-terapeutyczne dla dzieci, które są realizowane przez pedagogów. Zajęcia te mają charakter terapeutyczno-pedagogiczny oraz edukacyjny, koncentrują się na przekazywaniu wiedzy i rozwijaniu umiejętności psychospołecznych, które wspierają dzieci w radzeniu sobie z uzależnieniami i promują zdrowy styl życia. Zajęcia odbywają się zgodnie z ustalonym harmonogramem i obejmują określoną liczbę sesji. Zajęcia te są skierowane do dzieci (uczniów szkół) i obejmują wsparcie w takich obszarach jak zaburzenia lękowe, uzależnienia behawioralne, cyberprzemoc, uzależnienia od alkoholu i narkotyków, trudności w radzeniu sobie ze stresem czy skłonności autodestrukcyjne. Zajęcia są również dostępne dla dzieci, u których powyższe problemy nie zostały zdiagnozowane, jako element profilaktyki. Zajęcia mają formę również formę edukacyjną. Ich celem jest wspieranie edukacji dzieci w zakresie zrozumienia: (i) czym są uzależnienia, (ii) jakie czynniki mogą je powodować, (iii) jak rozpoznawać uzależnienia oraz (iv) w jaki sposób skutecznie sobie z nimi radzić. Dodatkowo zajęcia wspierają dzieci w funkcjonowaniu społecznym poprzez edukację wzbogaconą elementami terapeutycznymi. Efektem uczestnictwa w zajęciach jest zdobycie wiedzy o uzależnieniach, ich przyczynach i rozpoznawaniu, a także opanowanie technik terapeutycznych wspomagających radzenie sobie z tymi wyzwaniami w ramach wsparcia pedagogicznego. Pedagodzy, stosując metody dydaktyczne i wychowawcze, podejmują działania mające na celu eliminowanie niepożądanych zachowań oraz przeciwdziałanie ich negatywnym skutkom w zdrowiu psychicznym dzieci. Pod nadzorem doświadczonych pedagogów dzieci biorą udział w zajęciach wspierających ich zdrowie emocjonalne i psychiczne, a także w dyskusjach mających na celu rozpoznanie różnorodnych zaburzeń emocjonalnych oraz uzależnień. Zajęcia mają charakter grupowy, a ich program dostosowany jest do indywidualnych potrzeb i możliwości uczestników, co wynika z analizy dostępnych dokumentów (np. opinii szkoły czy psychologa), rozmów z rodzicami oraz konsultacji z nauczycielami lub psychologami szkolnymi. Zajęcia mają na celu wspieranie rozwoju psychologiczno-pedagogicznego dzieci.
