Wyrok WSA w Lublinie z dnia 4 września 2024 r., sygn. I SA/Lu 229/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Andrzej Niezgoda Sędziowie Asesor sądowy Jakub Polanowski (sprawozdawca) Sędzia WSA Grzegorz Wałejko Protokolant specjalista Marta Wawrzecka po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 4 września 2024 r. sprawy ze skargi S. spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w L. na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 13 lutego 2024 r. nr 0111-KDIB3-2.4018.17.2023.2.MGO w przedmiocie ewidencji i identyfikacji podatników i płatników I. uchyla zaskarżoną interpretację indywidualną; II. zasądza od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej na rzecz S. spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w L. kwotę 697 (sześćset dziewięćdziesiąt siedem) złotych z tytułu zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Zaskarżoną interpretacją indywidualną z 13 lutego 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: Dyrektor KIS, organ interpretacyjny, organ) stwierdził, że stanowisko S. P. Spółka z o.o. w L. (dalej: Spółka, skarżąca, strona) w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego w zakresie zasad ewidencji i identyfikacji podatników i płatników jest nieprawidłowe.
We wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej Spółka wskazała, że prowadzi działalność w zakresie produkcji, importu i dystrybucji napojów alkoholowych. W celu wspierania sprzedaży swoich produktów oraz towarów handlowych Spółka wykorzystuje różnego rodzaju materiały marketingowe. Materiały te przekazywane są kontrahentom przez przedstawicieli handlowych Spółki w celu wykorzystania ich w punktach handlowych i gastronomicznych. Ze względu na prowadzenie działalności dystrybucyjnej na terenie całego kraju, Spółka wynajmuje czasowo niewielkie pomieszczenia w różnych lokalizacjach do tymczasowego przechowywania opisanych materiałów marketingowych (dalej: magazynki). Magazynki nie pełnią żadnej innej funkcji w działalności Spółki. W szczególności, nie służą one sprzedaży towarów lub świadczeniu jakichkolwiek usług. Ponadto, magazynki nie posiadają stałego zaplecza osobowo-rzeczowego – materiały marketingowe są z nich pobierane przez przedstawicieli handlowych doraźnie, według bieżących potrzeb. Spółka wynajmuje również od podmiotów zewnętrznych prowadzących punkty sprzedaży lub punkty gastronomiczne niewielką przestrzeń (np. 1 m2) w celu ustawienia/ekspozycji materiałów marketingowych, w tym odpowiednio oznaczonych stojaków/regałów lub lodówek (dalej: powierzchnie ekspozycyjne). Powierzchnie ekspozycyjne nie są wykorzystywane przez Spółkę w żaden inny sposób. W szczególności, nie służą one sprzedaży towarów lub świadczeniu usług przez Spółkę. Zarówno lokalizacja magazynków, jak i powierzchni ekspozycyjnych, charakteryzuje się dużą zmiennością, w związku z czym umowy na ich wynajem są zawierane i rozwiązywane wielokrotnie w ciągu roku.
