Postanowienie WSA we Wrocławiu z dnia 17 lutego 2025 r., sygn. I SA/Wr 806/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Marta Semiczek po rozpoznaniu w dniu 17 lutego 2025 r. na posiedzeniu niejawnym w Wydziale I sprawy ze skargi Z. w B. na interpretację indywidualną Burmistrza B. z dnia 12 września 2024 r., nr Fn.31.310.1.2024.GM w przedmiocie podatku od nieruchomości postanawia: I. odrzucić skargę, II. zwrócić stronie skarżącej kwotę 200 (dwieście) złotych uiszczoną tytułem wpisu sądowego od skargi.
Uzasadnienie
Przedmiotem skargi jest interpretacja indywidualna Burmistrza B. (dalej: organ podatkowy) z dnia 12 września 2024 r. nr Fn.31.310.1.2024.GM wydana na wniosek Z. w B. (dalej: Strona/ Skarżący/Zakład) w przedmiocie podatku od nieruchomości w części, w której stanowisko Zakładu zostało uznane za nieprawidłowe.
Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Zakład jest jednostką organizacyjną Gminy B. (dalej: Gmina), utworzoną w formie samorządowego zakładu budżetowego na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 9 lit h ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm., dalej: ustawa o samorządzie gminnym) w zw. z art. 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1530 ze zm., dalej: u.f.p.). Zakład wykonuje zadania własne Gminy wykorzystując posiadany majątek. Zakład jest (lub był) w posiadaniu gruntów, budynków i budowli m.in. związanych z działalnością wodno-kanalizacyjną, z gospodarowaniem odpadami czy z cmentarzem komunalnym. Obiekty te wykorzystywane są (lub były) na cele realizacji zadań własnych Gminy z zakresu gospodarki komunalnej. Zakład powziął wątpliwość co do zasadności traktowania obiektów przeznaczonych w latach 2019-2024 do realizacji zadań z zakresu działalności komunalnej, jako związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej. W konsekwencji, co do kwestii podlegania opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości wobec przepisów ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 70 ze zm.; dalej: u.p.o.l.) i w świetle Uchwały nr [...] Rady Miejskiej w B. z dnia [...] grudnia 2006 r. w sprawie zwolnienia od podatku od nieruchomości na terenie miasta i gminy B. (dalej: Uchwała zwolnieniowa). Zakład stanął na stanowisku, że realizacja przez Zakład zadań własnych Gminy w ramach gospodarki komunalnej nie stanowi działalności gospodarczej, o której mowa w art. 1a ust. 1 pkt 4 u.p.o.l., a w konsekwencji grunty, budynki i budowle zwolnione na podstawie Uchwały zwolnieniowej, służące wyłącznie do wykonywania zadań własnych Gminy nie są związane z prowadzeniem działalności gospodarczej w rozumieniu art. 1a ust. 1 pkt 3 u.p.o.l. Oznacza to – zdaniem Zakładu – że w zakresie gruntów i budynków w załączniku do deklaracji ZDN-2 w kolumnie "G" powinna zostać wskazana stawka dla gruntów i budynków "pozostałych". Natomiast dotychczas deklarowane do opodatkowania budowle podlegające zwolnieniu na podstawie Uchwały zwolnieniowej nie powinny być w ogóle wykazywane do opodatkowania.
