Wiążąca informacja stawkowa z dnia 12 lutego 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, 0112-KDSL2-2.440.546.2024.3.DS
WIS ŚWIADCZENIE KOMPLEKSOWE – realizacja w formie bajkoterapii programu profilaktycznego przeznaczonego dla dzieci w wieku szkolnym, którego celem jest wzmocnienie emocjonalne dzieci wraz z dodatkowymi spotkaniami dla rodziców i nauczycieli oraz materiałami edukacyjnymi dla uczestników programu.
Na podstawie art. 42a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r., poz. 361, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, po rozpatrzeniu wniosku (…) z dnia 4 listopada 2024 r. (data wpływu 4 listopada 2024 r.), uzupełnionego pismami z dnia: 11 grudnia 2024 r. (data wpływu 11 grudnia 2024 r.) oraz 3 lutego 2025 r. (data wpływu 3 lutego 2025 r.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydaje niniejszą wiążącą informację stawkową.
Przedmiot wniosku: usługa (świadczenie kompleksowe) – realizacja w formie bajkoterapii programu profilaktycznego „(…)” przeznaczonego dla dzieci w wieku szkolnym, którego celem jest wzmocnienie emocjonalne dzieci wraz z dodatkowymi spotkaniami dla rodziców i nauczycieli oraz materiałami edukacyjnymi dla uczestników programu
Opis świadczenia: Wnioskodawca jest placówką zajmującą się realizacją działań profilaktycznych dla dzieci i młodzieży oraz ich rodziców. Realizuje m.in. programy profilaktyczne rekomendowane oraz autorskie dla uczniów szkół podstawowych i średnich oraz przedszkoli. Jednym z takich programów jest program profilaktyczny „(…)” realizowany w formie bajkoterapii, przeznaczony dla dzieci w wieku szkolnym, którego celem jest wzmocnienie emocjonalne dzieci. Program „(…)” zakłada warsztaty dla dzieci (…) plus dodatkowe spotkania dla nauczycieli i rodziców wraz z materiałami edukacyjnymi odpowiednimi dla każdej z tych grup, które pomagają osiągnąć cele programu. Po zakończeniu programu materiały stają się własnością uczestników programu. W ramach programu dzieci uczą się (…). (…). Zajęcia służą rozwojowi kompetencji emocjonalno-społecznych dzieci. Wsparcie edukacji dzieci odbywa się poprzez rozwój ww. umiejętności, m.in. przez kształtowanie i wzmacnianie postaw asertywnych, rozwiązywanie konfliktów bez użycia przemocy, rozwijanie umiejętności współpracy, a także przez nabycie przez uczniów umiejętności radzenia z silnymi emocjami, stresem, porażką. (…). Usługa nie ma charakteru szkoleniowego, które podnosi poziom wiedzy specjalistycznej czy kompetencje zawodowe. Dzieci nie dostają dyplomów z tego tytułu. (…). Jednocześnie wszystkie jego najważniejsze elementy są ściśle określone, stąd program „(…)” stanowi pewną całość, która nie może istotnie odbiegać od przyjętego modelu. W ramach realizacji programu są również zaangażowani nauczyciele i rodzice dzieci, ponieważ bez nich działanie programu mogłoby być nieskuteczne (nauczyciele i rodzice mają istotny wpływ na czynniki ryzyka, jak i czynniki chroniące). Program nie przewiduje przykładowo możliwości realizacji samodzielnych spotkań dla rodziców czy nauczycieli. Program obejmuje także warsztaty/spotkania z rodzicami i nauczycielami, aby zwiększyć jego skuteczność. Stąd, aby uzyskać cel świadczenia, tj. realizować program „(…)”, niezbędne jest wykonanie wszystkich czynności w ramach świadczenia będącego przedmiotem wniosku. Z punktu widzenia nabywcy, jest on zainteresowany nabyciem od Wnioskodawcy jednego (złożonego) świadczenia, tj. realizacji programu „(…)”. Wynagrodzenie za świadczenie będące przedmiotem wniosku obejmuje całość świadczenia. Wnioskodawca nie zawiera przykładowo osobnych umów na zajęcia dla dzieci, osobnych umów na zajęcia dla rodziców i osobnych umów na zajęcia dla nauczycieli. Umowa jest zawierana na realizację programu, który zakłada warsztaty dla dzieci plus dodatkowe spotkania dla rodziców i nauczycieli wraz z materiałami edukacyjnymi odpowiednimi dla każdej z tych grup. Można nabyć tylko usługę realizacji całości programu wraz z materiałami. Nie można odrębnie nabyć materiałów, czy pojedynczych zajęć.
