Wyrok WSA w Lublinie z dnia 29 sierpnia 2024 r., sygn. II SA/Lu 383/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Joanna Cylc-Malec Sędziowie Sędzia WSA Jacek Czaja Asesor sądowy Bartłomiej Pastucha (sprawozdawca) po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 29 sierpnia 2024 r. sprawy ze skargi A. B. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Lublinie z dnia 6 marca 2024 r. nr SKO.41/903/OS/2024 w przedmiocie świadczenia pielęgnacyjnego oddala skargę.
Uzasadnienie
Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Lublinie decyzją z dnia 6 marca 2024 r. nr SKO.41/903/OS/2024 – po rozpatrzeniu odwołania A. B. (dalej także jako "wnioskodawca" lub "skarżący") od decyzji Prezydenta Miasta Lublin z dnia 3 stycznia 2024 r. nr MOPR.D-SŚ.460.81518.1.2024, odmawiającej przyznania skarżącemu świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w związku z opieką nad matką W. F. – utrzymało w mocy zaskarżoną decyzję organu pierwszej instancji.
Rozstrzygnięcie powyższe zostało wydane w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych:
Wnioskiem z dnia 4 grudnia 2024 r. skarżący zwrócił się do Prezydenta Miasta Lublin o przyznanie świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w związku ze sprawowaniem opieki nad matką W. F.. Do wniosku załączył m.in. orzeczenie Lekarza Orzecznika ZUS Oddziału w L. z dnia 26 października 2023 r. nr [...], uznające W. F. za osobę trwale niezdolną do samodzielnej egzystencji od dnia 1 września 2023 r. Ponadto wnioskodawca załączył pismo, w którym przedstawił zakres czynności wykonywanych w ramach opieki nad matką, a także oświadczenie dotyczące jego ostatniego zatrudnienia.
Po rozpatrzeniu wniosku Inspektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie [...], działając z upoważnienia Prezydenta Miasta Lublin, decyzją z dnia 3 stycznia 2024 r. odmówił przyznania wnioskodawcy świadczenia pielęgnacyjnego. W uzasadnieniu organ pierwszej instancji stwierdził, że w sprawie nie został spełniony warunek określony w art. 17 ust. 1b ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 390 ze zm., aktualny t.j. – Dz. U. z 2024 r. poz. 323, dalej jako "u.ś.r."), albowiem niepełnosprawność matki wnioskodawcy nie powstała w terminie zakreślonym w tym przepisie. Ponadto organ uznał, ze w sprawie nie zachodzi bezpośredni związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy opieką nad osobą niepełnosprawną a niepodejmowaniem lub rezygnacją z pracy przez opiekuna, a tym samym nie zachodzi przesłanka przyznania świadczenia wynikająca z normy art. 17 ust. 1 u.ś.r. Z oświadczenia wnioskodawcy z dnia 4 grudnia 2023 r. wynika bowiem, że ostatnie zatrudnienie podejmował on w 2008 r. W ocenie organu pierwszej instancji, nie można mówić o rezygnacji z zatrudnienia lub jego niepodejmowaniu ze względu na konieczność opieki nad osobą niepełnosprawną, skoro wnioskodawca od kilkunastu lat pozostaje bez pracy.
