Nieprawidłowości w zakresie otrzymanych i udzielonych z budżetu JST dotacji
OPIS NIEPRAWIDŁOWOŚCI
W gminie odbyła się kontrola w zakresie prawidłowości udzielania i rozliczania dotacji, która wykazała następujące nieprawidłowości:
- Po dokonaniu analizy umowy na realizację zadania publicznego w zakresie wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej oraz przeciwdziałania uzależnieniu i patologii stwierdzono, że kontrolowana jednostka ustaliła w treści umowy możliwości dokonywania przesunięć między poszczególnymi rodzajami kosztów, pomimo nieokreślenia wielkości i zasad dokonywania takich zmian w tej umowie.
- Gmina udzieliła dotacji dla publicznej szkoły podstawowej oraz kilku przedszkoli niepublicznych w nieprawidłowej wysokości.
- Nie zweryfikowano złożonych przez szkołę i przedszkole funkcjonujące na terenie działania kontrolowanej jednostki rozliczeń dotacji w zakresie wykorzystania dotacji przekazanej na uczniów niepełnosprawnych.
- Nie wydano decyzji w sprawie zwrotu kwoty dotacji pobranej w nadmiernej wysokości, w sytuacji niedokonania zwrotu niewykorzystanej kwoty dotacji w terminie ustawowym oraz nie naliczono odsetek od kwot dotacji zwróconych po terminie.
KOMENTARZ W celu uniknięcia nieprawidłowości w przedstawionym w dalszej części artykułu zakresie, należy przestrzegać przepisów prawa w zakresie udzielania i rozliczania dotacji wskazanych w ustawie o finansach publicznych.
Przesunięcia pomiędzy rodzajami kosztów
Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (dalej: ustawa o wolontariacie), sfera zadań publicznych, jaką jest działalność pożytku publicznego, obejmuje zadania w zakresie m.in. pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób oraz pozostałe działania wymienione w tych przepisach.
