Sankcje za naruszenie warunków pozwolenia zintegrowanego - Wyrok NSA z dnia 18 lutego 2025 r., sygn. III OSK 6436/21
Pozwolenie zintegrowane, które obejmuje zbieranie lub przetwarzanie odpadów, jest jednocześnie odpowiednio zezwoleniem na zbieranie lub przetwarzanie odpadów w rozumieniu art. 41 ustawy o odpadach, co uprawnia organ do nakładania administracyjnej kary pieniężnej na podstawie art. 194 ust. 5 tej ustawy w przypadku naruszenia warunków tego pozwolenia.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Piotr Korzeniowski Sędziowie sędzia NSA Jerzy Stelmasiak (spr.) sędzia del. WSA Tadeusz Kiełkowski Protokolant asystent sędziego Antoni Cypryjański po rozpoznaniu w dniu 18 lutego 2025 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Zarządcy masy sanacyjnej A. sp. z o.o. w restrukturyzacji z siedzibą w O. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 4 lutego 2021 r. sygn. akt IV SA/Wa 1833/20 w sprawie ze skargi Zarządcy masy sanacyjnej A. sp. z o.o. w restrukturyzacji z siedzibą w O. na decyzję Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia 26 czerwca 2020 r. nr [...] w przedmiocie wymierzenia administracyjnej kary pieniężnej oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z 4 lutego 2021 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę Zarządcy masy sanacyjnej A. sp. z o.o. w restrukturyzacji z siedzibą w O. (dalej: spółka lub skarżąca) na decyzję Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia 26 czerwca 2020 r. w przedmiocie wymierzenia administracyjnej kary pieniężnej.
W uzasadnieniu Sąd I instancji wskazał, że od 4 czerwca do 7 września 2018 r. Podlaski Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska przeprowadził kontrolę interwencyjną w zakładzie spółki. W czasie kontroli, rozpoczętej w związku z pożarem, który miał miejsce na terenie zakładu w niedzielę 3 czerwca 2018 r., ustalono że spółka narusza warunki posiadanego pozwolenia zintegrowanego. Następnie 6 lipca 2018 r. przeprowadzono wizję terenową z udziałem przedstawicieli Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w Białymstoku, którzy w sporządzonej notatce służbowej stwierdzili, że przy uwzględnieniu przeciwpożarowego zaopatrzenia zakładu (przeciwpożarowy zbiornik wodny o pojemności 200 m3) odpady nie są składowane z uwzględnieniem maksymalnej ilości w jednej hałdzie przyjętej na podstawie obliczonej gęstości obciążenia ogniowego, a także minimalnej odległości między hałdami oraz od obiektów i granicy lasu. Powyższe ustalenia zostały odnotowane w protokole kontroli z 7 września 2018 r. wraz z dokumentacją fotograficzną. Strona odmówiła podpisania protokołu. Spółka nie wniosła uwag do protokołu w terminie na dokonanie tej czynności.
