Wyrok WSA w Warszawie z dnia 25 czerwca 2024 r., sygn. III SA/Wa 2604/23
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Marta Waksmundzka-Karasińska, Sędziowie sędzia WSA Dariusz Czarkowski (sprawozdawca), sędzia WSA Jacek Kaute, Protokolant referent Maria Pawlik, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 13 czerwca 2024 r. sprawy ze skargi T. z siedzibą w Stanach Zjednoczonych na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w W. z dnia [...] października 2021 r. nr [...] w przedmiocie odmowy zwrotu nadpłaty zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych 1) uchyla zaskarżoną decyzję, 2) zasądza od Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w W. na rzecz T. z siedzibą w Stanach Zjednoczonych kwotę 152 429 zł (słownie: sto pięćdziesiąt dwa tysiące czterysta dwadzieścia dziewięć złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Z akt sprawy wynikało, że T. z siedzibą w Stanach Zjednoczonych (dalej: "Skarżąca", "Spółka" lub "C.") wnioskami z dnia 22 grudnia 2017 r., następnie uzupełnionymi w zakresie żądania pismem z 17 kwietnia 2020 r, w zakresie podstawy prawnej zgłoszonego żądania i skorygowane w tym zakresie pismem z 25 czerwca 2020 r. oraz skorygowane w zakresie kwoty wnioskowanej nadpłaty pismem z 15 września 2020 r., wystąpiła do Naczelnika [...] M. Urzędu Skarbowego w W. (dalej zwany "NUS") o zwrot wraz z oprocentowaniem nadpłaty zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych w łącznej kwocie 7.244.083,10 zł, pobranego z tytułu dywidend wypłaconych w latach 2012-2016 przez płatników: B. w W. S.A., Bank P. S.A., B. S.A., P. S.A.. P. S.A., P. S.A., T. S.A., P. S.A., P. S.A., O. S.A. (poprzednio: T. S.A.), G. S.A., B. S.A., C. S.A., C. S.A., m. S.A., N. S.A. i E. S.A.
Z uzasadnienia przedmiotowych wniosków wynika, że C. jest powołaną z mocy prawa jednostką (instytucją) publiczną Stanu Kalifornia. Został utworzony na podstawie Konstytucji Kalifornii (Rozdział 700 Konstytucji Kalifornii z 1931 r.) i funkcjonuje od 1 stycznia 1932 r. Zasady jego funkcjonowania oraz organizacji są uregulowane w Rozdziale 3 Kodeksu Rządowego Stanu Kalifornia. C. jest jedną z agencji podlegających Stanowi Kalifornia, pozostaje pod nadzorem władzy wykonawczej i ustawodawczej Stanu Kalifornia oraz ponosi odpowiedzialność przed organami tej władzy. O powyższym świadczy to, że: 1) Rada Administracyjna (tj. organ zarządzający i administrujący Wnioskodawcą, dalej: "Rada") C. składa się w większości z członków powoływanych przez Rząd Kalifornii. Pozostali członkowie Rady są powoływani na zasadach uregulowanych w Konstytucji Kalifornii; 2) C. jest zobowiązany do składania do Rządu Kalifornii oraz Legislatury Stanowej Kalifornii sprawozdań finansowych i innych raportów dotyczących zarządzanych przez niego funduszy; 3) Konstytucja Kalifornii przewiduje ograniczenia co do rodzaju aktywów, w które może inwestować Wnioskodawca; 4) C. podlega obowiązkowemu audytowi przeprowadzanemu przez Biuro Stanowego Kontrolera (ang. Office of the State Controller); 5) Dla celów księgowych (rachunkowych) C. jest traktowany jako jednostka California State and Consumer Services Agency, która sama jest jednostką organizacyjną Stanu Kalifornia; 6) Dla celów podatkowych (tj. podatku dochodowego) C. jest traktowany jako jednostka Stanu Kalifornia zwolniona z federalnego podatku dochodowego.
