Opinia rzecznika generalnego M. Szpunara przedstawiona w dniu 24 października 2024 r., sygn. C-517/23
Wydanie tymczasowe
OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO
MACIEJA SZPUNARA
przedstawiona w dniu 24 października 2024 r.(1)
Sprawa C‑517/23
Apothekerkammer Nordrhein
przeciwko
DocMorris NV
[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Bundesgerichtshof (federalny trybunał sprawiedliwości, Niemcy)]
Odesłanie prejudycjalne – Produkty lecznicze stosowane u ludzi – Dyrektywa 2001/83/WE – Zakres stosowania – Produkty lecznicze wymagające recepty – Reklama całej gamy produktów leczniczych apteki – Kupony lub procentowe rabaty przy późniejszym zakupie innych produktów – Bezpośrednie rabaty i płatności
I. Wprowadzenie
1. Czy pacjenci, którzy przyjmują produkty lecznicze przepisywane przez lekarza i których uwagę przyciąga rabat oferowany przez zagraniczną aptekę wysyłkową, są nakłaniani przede wszystkim do konsumpcji produktów leczniczych, czy też do zawarcia umowy z konkretną apteką oferującą taki rabat? Czy istnieje rzeczywista potrzeba ochrony takich pacjentów przed niewłaściwą i nadmierną konsumpcją produktów leczniczych? Czy padają oni ofiarą branży farmaceutycznej oraz podmiotów sprzedających wytwarzane przez nią produkty, czy też raczej chorób, które chcą wyleczyć lub złagodzić? Czy pacjenci cierpiący na przykład na przewlekłą chorobę zachowują się antyspołecznie, gdy uzyskują korzyść finansową przy nabywaniu produktu leczniczego, którego koszt zostanie im zwrócony?
2. Te przedstawione w sposób obrazowy pytania dotykają samego sedna rozpatrywanego wniosku o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym, który pochodzi od Bundesgerichtshof (federalnego trybunału sprawiedliwości, Niemcy).
W niniejszej sprawie znów pojawia się, tym razem w kontekście rabatów, niderlandzka apteka wysyłkowa DocMorris, która już kilkukrotnie była stroną postępowań prowadzących do złożenia wniosku o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym. Różne praktyki zagranicznych przedsiębiorstw oferujących rabaty są cierniem w oku podmiotów gospodarczych, które są już mocno zakorzenione na rynku krajowym i które twierdzą, że oferowanie rabatów przy sprzedaży produktów leczniczych wydawanych na receptę stanowi „reklamę produktów leczniczych” w rozumieniu dyrektywy 2001/83/WE().
