Wyrok WSA w Warszawie z dnia 12 grudnia 2024 r., sygn. VI SA/Wa 2919/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Grzegorz Nowecki Sędziowie Sędzia WSA Sławomir Kozik (spr.) Sędzia WSA Tomasz Sałek po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym w dniu 12 grudnia 2024 r. sprawy ze skargi A. S. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 3 lipca 2024 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej oddala skargę
Uzasadnienie
Główny Inspektor Transportu Drogowego (dalej: "GITD", "organ") decyzją z 3 lipca 2024 r. nr [...], na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2024 r. poz. 572, z późn. zm., dalej: "K.p.a."), art. 4 pkt 22 lit. d oraz lit. l, art. 92a ust. 2, ust. 4 oraz ust. 8 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2024 r., poz. 728, dalej: "u.t.d."), art. 2 pkt 5, art. 4 ust. 1-4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1071/2009 z dnia 21 października 2009 r. ustanawiającego wspólne zasady dotyczące warunków wykonywania zawodu przewoźnika drogowego i uchylającego dyrektywę Rady 96/26/WE (Dz. Urz. UE L 300 z 14.11.2009, str. 51, z późn. zm., dalej "rozporządzenie 1071/2009"), art. 71 ust. 1, art. 81 ust 1-6, art. 82 ust. 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2023 r., poz. 1047 ze zm., dalej "P.r.d.") oraz Ip. 15.1. załącznika nr 4 do u.t.d., po rozpatrzeniu odwołania A. S. (dalej: "Strona", "Skarżący"), utrzymał w mocy decyzję Kujawsko-Pomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego, dalej "KPWITD", z 21 września 2023 r. o nr [...] o nałożeniu kary pieniężnej w wysokości 200 zł.
W uzasadnieniu zaskarżonej decyzji GITD wyjaśnił, że podstawą faktyczną rozstrzygnięcia jest naruszenie polegające na wykonywaniu przewozu drogowego pojazdem nieposiadającym ważnego aktualnego badania technicznego potwierdzającego jego zdatność do ruchu drogowego. Organ wskazał, że 14 lipca 2023 r. w miejscowości N., na autostradzie [...] zatrzymano do kontroli zespół pojazdów, składający się z ciągnika siodłowego marki R. o nr rej. [...] wraz z naczepą marki W. o nr rej. [...]. Przewóz ładunku w postaci odpadów metali był wykonywany w imieniu i na rzecz przedsiębiorstwa [...] z siedzibą w P. (dalej: "Przedsiebiorstwo"). W toku kontroli, po dokonaniu weryfikacji danych pojazdu w systemie CEP stwierdzono, że naczepa ciężarowa marki W. o nr rej. [..] i numerze identyfikacyjnym nadwozia [...] nie posiada ważnego na dzień kontroli drogowej okresowego badania technicznego. Organ wyjaśnił, że z dokonanego wpisu w dowodzie rejestracyjnym wynika, że data ważności badania technicznego to 6 czerwca 2023 r. Z danych zawartych w systemie CEP, ww. naczepa została zarejestrowana 6 czerwca 2022 r., a więc kolejne badanie powinno odbyć się do 6 czerwca 2023 r. W Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców nie widnieje data przeprowadzenia badania technicznego, a zgodnie z art. 81 ust. 5 P.r.d., Badania techniczne wykonuje się corocznie. Dotyczy to pojazdów, naczep i przyczep o dmc pow. 3,5 t. W związku z powyższym, jak wskazał GITD, stwierdzono wykonywanie przewozu drogowego pojazdem nieposiadającym aktualnych okresowych badań technicznych potwierdzających jego zdatność do ruchu drogowego. Przebieg i wyniki kontroli zostały udokumentowane w protokole kontroli nr [...] z 14 lipca 2023 r.
