Wiążąca informacja stawkowa z dnia 14 marca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, 0112-KDSL2-2.440.27.2025.3.IH
WIS USŁUGA – refakturowanie usługi wywozu od Najemcy lokalu użytkowego odpadów komunalnych innych niż niebezpieczne, nadających się do recyklingu.
Na podstawie art. 42a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r., poz. 361, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, po rozpatrzeniu wniosku (…) z dnia 23 stycznia 2025 r. (data wpływu 23 stycznia 2025 r.), uzupełnionego pismem z dnia 24 lutego 2025 r. (data wpływu 26 lutego 2025 r.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydaje niniejszą wiążącą informację stawkową.
Przedmiot wniosku: usługa – refakturowanie usługi wywozu od Najemcy lokalu użytkowego odpadów komunalnych innych niż niebezpieczne, nadających się do recyklingu
Opis usługi: Wnioskodawca (Spółka) w ramach prowadzonej działalności zawiera umowy najmu lokali użytkowych z najemcami. Wnioskodawca obciąża Najemców m.in. opłatą za koszty wywozu śmieci powstałych w związku z prowadzeniem działalności przez Najemcę. Wnioskodawca podpisał Umowę Najmu, w której zawarto zapis dotyczący refakturowania kosztów za wywóz śmieci. Lokal użytkowy, którego dotyczy Umowa Najmu, nie jest objęty systemem odbierania odpadów komunalnych na mocy uchwały stanowiącej akt prawa miejscowego. Wnioskodawca nabywa usługi związane z wywozem śmieci od zewnętrznego dostawcy. Spółka miała możliwość wyboru odbiorcy odpadów komunalnych (wywozu śmieci). Wnioskodawca jako strona umowy z odbiorcami odpadów ponosi koszty tego wywozu, obciążając tymi kosztami najemców (bez doliczania marży). Wysokość ponoszonych przez Najemcę kosztów za wywóz śmieci jest ustalana na podstawie kosztu całkowitego przypadającego na cały obiekt proporcjonalnie do powierzchni zajmowanej przez Najemcę. Tym samym, Wnioskodawca dokonuje refaktury kosztów za wywóz śmieci na rzecz Najemcy, zgodnie z udziałem procentowym powierzchni najmu w powierzchni użytkowej całego budynku i stawek stosowanych przez zewnętrznego dostawcę. Umowa zawarta przez Wnioskodawcę wskazuje, że koszty za wywóz śmieci są płatne na podstawie wystawionej przez Wynajmującego (Wnioskodawcę) faktury VAT, w oparciu o zestawienie kosztów za wywóz śmieci.
