Postanowienie WSA w Warszawie z dnia 28 stycznia 2025 r., sygn. VI SA/Wa 3588/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Grzegorz Nowecki po rozpoznaniu w dniu 28 stycznia 2025 r. na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi [...] S.A. z siedzibą w [...] na czynność Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki w przedmiocie odmowy doręczenia informacji wydanej w toku postępowania o zatwierdzenie taryfy dla energii elektrycznej postanawia 1. odrzucić skargę, 2. zwrócić skarżącej – [...] S.A. z siedzibą w [...] kwotę 200 (dwieście) złotych uiszczoną tytułem wpisu sądowego od skargi
Uzasadnienie
[...] S.A. z siedzibą w [...],(dalej "skarżąca") wniosła skargę na czynność Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki (dalej "organ") w przedmiocie odmowy doręczenia informacji wydanej w toku postępowania o zatwierdzenie taryfy dla energii elektrycznej (dalej "Informacja").
W odpowiedzi na skargę, organ wniósł o jej odrzucenie stwierdzając, że Informacja o którą doręczenie wnosi skarżąca, jest czynnością administracyjno-techniczną, tj. działaniem organu o charakterze technicznym wynikającym z ustawy, którego nie można zakwalifikować jako aktu lub czynności administracji publicznej, podlegającego zaskarżeniu do sądu administracyjnego.
Zdaniem organu, przekazanie przez Prezesa URE informacji do ZRSA nie rozstrzyga o prawach i obowiązkach Skarżącej. Skutek przedstawienia informacji ZRSA - tj. wstrzymanie wypłat rekompensat ma charakter tymczasowy. ZRSA nie ma możliwości weryfikacji otrzymanej od Prezesa URE informacji ani uzyskania dodatkowych wyjaśnień. Jedyną "dopuszczalną reakcją" ZRSA jest wstrzymanie wypłaty rekompensat. Ocena zasadności tego wstrzymania dokona się "pośrednio" poprzez ocenę zasadności decyzji administracyjnej Prezesa URE kończącej postępowanie z wniosku o zatwierdzenie taryfy Skarżącego. Przepisy Ustawy nie wymagają przy tym, aby Prezes URE informował przedsiębiorstwo o zamiarze przekazania ZRSA powyższej informacji ani aby pouczał o skutkach tej czynności. Wbrew twierdzeniom skargi, okoliczność kierowania do przedsiębiorcy wezwań o korektę taryfy w sposób oczywisty świadczy o tym, że taryfa zawiera braki, od których usunięcia zależy jej zatwierdzenie. Jest to utrwalona, długoletnia praktyka Organu, akceptowana przez Sądy.
