Wyrok NSA z dnia 28 lutego 2024 r., sygn. III FSK 4855/21
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Dominik Gajewski (sprawozdawca), Sędzia NSA Sławomir Presnarowicz, Sędzia NSA Bogusław Woźniak, Protokolant Karolina Niemiec, po rozpoznaniu w dniu 28 lutego 2024 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej S. K. - Komornika Sądowego przy Sądzie Rejonowym w P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 23 czerwca 2021 r., sygn. akt I SA/Po 277/21 w sprawie ze skargi S. K. - Komornika Sądowego przy Sądzie Rejonowym w P. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Poznaniu z dnia 18 stycznia 2021 r., nr 3001-IEW1.711.22.2020 w przedmiocie opłaty egzekucyjnej oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
UZASADNIENIE
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu (dalej: WSA) w dniu 23 czerwca 2021 r., sygn. akt I SA/Po 277/21 sprawy ze skargi S. K., Komornika Sądowego przy Sądzie Rejonowym w P. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Poznaniu z 18 stycznia 2021 r. nr 3001-IEW1.711.22.2020 w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty w zakresie niepodatkowych należności budżetowych za miesiące od stycznia 2019 r. do maja 2020 r., oddalił skargę.
Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Poznaniu decyzją z 18 stycznia 2021 r. utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Skarbowego w Pile z 19 października 2020 r. odmawiającą S. K., Komornikowi Sądowemu przy Sądzie Rejonowym w P. stwierdzenia nadpłaty w zakresie niepodatkowych należności budżetowych za miesiące od stycznia do grudnia 2019 r. oraz od stycznia do maja 2020 r. Zaskarżonej decyzji zarzucono naruszenie:
1) prawa materialnego, art. 52 ust. 1 ustawy o kosztach komorniczych poprzez jego niezastosowanie, czego konsekwencją było zakwalifikowanie opłat egzekucyjnych ustalonych i pobranych w okresie od stycznia 2019 r. do grudnia 2019 r. oraz od stycznia 2020 r. do maja 2020 r. w postępowaniach egzekucyjnych wszczętych przed 1 stycznia 2019 r., jako niepodatkowych należności budżetowych o charakterze publicznoprawnym, o których mowa w art. 149 ustawy o komornikach sądowych, oraz naruszenie art. 149 ustawy o komornikach sądowych stanowiącego definicję opłaty budżetowej poprzez jego błędną wykładnię,
