Wyrok WSA w Warszawie z dnia 17 kwietnia 2024 r., sygn. III SA/Wa 1332/21
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Jarosław Trelka, Sędziowie sędzia WSA Radosław Teresiak (sprawozdawca), asesor WSA Marta Sarnowiec-Cisłak, Protokolant sekretarz sądowy Krzysztof Durka, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 17 kwietnia 2024 r. sprawy ze skargi N. Sp. z o.o. z siedzibą w D. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w W. z dnia [...] kwietnia 2021 r. nr [...] w przedmiocie zwrotu podatku akcyzowego 1) uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Naczelnika Urzędu Skarbowego W. z dnia [...] grudnia 2020 r., nr [...] , 2) zasądza od Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w W. na rzecz N. Sp. z o.o. z siedzibą w D. kwotę 3 139 zł (słownie: trzy tysiące sto trzydzieści dziewięć złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Pismem z dnia 3 sierpnia 2020 r. N. Sp. z o.o. z siedzibą w D. (dalej "Skarżąca", "Strona", "Spółka") złożyła wniosek do Naczelnika Urzędu Skarbowego W. (dalej "NUS", "organ I instancji") o zwrot podatku akcyzowego w wysokości 205.583,00 zł z tytułu dokonanej dostawy wewnątrzwspólnotowej 147 samochodów osobowych marki [...] i [...] .
Decyzją z dnia [...] grudnia 2020 r. NUS zwrócił podatek akcyzowy w wysokości 124.491,00 zł z tytułu dostawy wewnątrzwspólnotowej 120 samochodów osobowych oraz odmówił zwrotu podatku akcyzowego w wysokości 81.092,00 zł z tytułu dostawy wewnątrzwspólnotowej 27 samochodów osobowych.
Skarżąca odwołała się od powyższej decyzji w części, w jakiej organ I instancji odmówił zwrotu podatku akcyzowego w wysokości 81.092,00 zł.
Zaskarżoną decyzją z [...] kwietnia 2021 r., Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w W. (dalej "DIAS") utrzymał w mocy decyzję organu pierwszej instancji.
W uzasadnieniu zaskarżonej decyzji organ odwoławczy wskazał, że odmowa zwrotu części podatku akcyzowego wynikała z faktu, iż Strona nie wypełniła przesłanki w zakresie braku wcześniejszej rejestracji na terytorium kraju zgodnie z przepisami ustawy z 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2020 r., poz. 110 ze zm., dalej U.p.r.d.) w stosunku do 27 samochodów osobowych, bowiem zostały one zarejestrowane na terytorium kraju przed datą dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej. Z kolei z art. 107 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2020 r., poz. 722, dalej "U.p.a.") wynika, że istotnym czynnikiem przy zwrocie akcyzy jest, aby przemieszczany pojazd nie był wcześniej zarejestrowany na terytorium kraju. Przy czym ustawodawca nie rozróżnia w tym przepisie typów rejestracji, lecz odsyła do przepisów U.p.r.d.
