Postanowienie WSA w Krakowie z dnia 7 maja 2025 r., sygn. III SA/Kr 2098/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący: Asesor WSA Marta Kisielowska po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 7 maja 2025 roku sprawy ze skargi T.Ł. na uchwałę nr IX/41/2024 Rady Gminy Lanckorona z dnia 2 października 2024 roku w sprawie wykonania umowy nr IR.272.3.2024 zawartej z TEXOM spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w dniu 19 kwietnia 2024 roku postanawia: I. odrzucić skargę; II. zwrócić skarżącemu T. Ł. z kasy Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie 300 (trzysta) złotych tytułem nienależnie uiszczonego wpisu od skargi.
Uzasadnienie
Skargą do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 31 października 2024 r. T. Ł. (dalej: "skarżący") zaskarżył uchwałę nr IX/41/24 Rady Gminy Lanckorona z 2 października 2024 r. w sprawie wykonania umowy nr IR.272.3.2024 zawartej przez Gminę Lanckorona z TEXOM sp. z o.o. w dniu 19 kwietnia 2024 r. Skarżący wniósł o stwierdzenie nieważności uchwały. Zarzucił uchwale naruszenie prawa materialnego, tj. art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. e ustawy o samorządzie gminnym poprzez przyjęcie, że Rada Gminy Lanckorona posiada kompetencję do rozwiązania ważnie zawartej umowy cywilnoprawnej. Skarżący podniósł, że jest członkiem wspólnoty jaką jest Gmina Lanckorona. Gmina zawarła umowę na budowę basenu przyszkolnego w miejscowości Izdebnik, jeśli odstąpi od umowy, będzie zobowiązana do zapłaty kar umownych, które w dalszej kolejności uszczuplą budżet Gminy. Zdaniem skarżącego realizacja uchwały, której legalność kwestionuje, narazi wspólnotę, której skarżący jest członkiem, na straty majątkowe, a zatem z tej przyczyny skarżący posiada interes prawny w jej zaskarżeniu zgodnie z treścią art. 101 u.s.g.
