Opinia rzecznika generalnego M. Szpunara przedstawiona w dniu 23 stycznia 2025 r., sygn. C-717/23
Wydanie tymczasowe
OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO
MACIEJA SZPUNARA
przedstawiona w dniu 23 stycznia 2025 r.(1)
Sprawa C‑717/23
Bundesminister für Soziales, Gesundheit, Pflege und Konsumentenschutz
przy udziale
Bezirkshauptmannschaft Grieskirchen,
M M
[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Verwaltungsgerichtshof (trybunał administracyjny, Austria)]
Odesłanie prejudycjalne – Dyrektywa 2014/40/UE – Wprowadzanie do obrotu wyrobów tytoniowych, których opakowanie zawiera niedozwolone elementy – Pojęcie „wprowadzania do obrotu” – Dostawa wyrobów tytoniowych przez hurtownika do punktu sprzedaży – Grzywna nałożona na hurtownika
I. Wprowadzenie
1. Niniejsza sprawa daje Trybunałowi możliwość wypowiedzenia się na temat wykładni, jaką należy nadać pojęciu „wprowadzanie do obrotu” w rozumieniu art. 2 pkt 40 i art. 23 ust. 2 dyrektywy 2014/40/UE(2).
2. Dotychczasowe orzecznictwo Trybunału wydaje się zawierać pewne wskazówki co do znaczenia definicji, jaką należy nadać temu pojęciu. Proponuję jednak doprecyzować to orzecznictwo w oparciu o pełniejszą wykładnię zgodnie z brzmieniem, kontekstem i celem przepisów dyrektywy 2014/40.
II. Ramy prawne
A. Prawo Unii
1. Dyrektywa 2014/40
3. Motyw 8 dyrektywy 2014/40 stwierdza, że „[z]godnie z art. 114 ust. 3 [TFUE] za podstawę wniosków ustawodawczych należy przyjąć wysoki poziom ochrony zdrowia, uwzględniając w szczególności wszelkie zmiany oparte na faktach naukowych. Wyroby tytoniowe nie są zwykłymi towarami, a wobec szczególnie szkodliwego wpływu tytoniu na zdrowie ludzkie należy nadać priorytet ochronie zdrowia, w szczególności ograniczeniu palenia wśród młodych ludzi”.
4. Artykuł 1 tej dyrektywy, zatytułowany „Przedmiot”, przewiduje:
„Celem niniejszej dyrektywy jest zbliżenie przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich dotyczących:
[…]
b) wybranych aspektów dotyczących etykietowania i opakowania wyrobów tytoniowych, w tym ostrzeżeń zdrowotnych, które należy zamieszczać na opakowaniach jednostkowych oraz wszystkich zbiorczych opakowaniach wyrobów tytoniowych, a także identyfikowalności i zabezpieczeń, które stosuje się do wyrobów tytoniowych w celu zapewnienia ich zgodności z niniejszą dyrektywą;
