Obowiązki jednostek współpracujących i kontrola starosty w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w JST – zestawienie
Jednostki samorządu terytorialnego nie są instytucjami obowiązanymi w rozumieniu ustawy z 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, lecz jednostkami współpracującymi. Oznacza to, że nie ciąży na nich pełen katalog obowiązków przewidzianych dla instytucji obowiązanych, np. nie mają obowiązku zgłaszania transakcji ponadprogowych, o których mowa w art. 72 ust. 1 ustawy. Ich rola koncentruje się na współpracy z Generalnym Inspektorem Informacji Finansowej (GIIF), zwłaszcza w zakresie przekazywania informacji o podejrzeniu prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu.
Przygotowane zestawienie syntetyzuje najważniejsze obowiązki JST i starostów w tym obszarze. Uwzględnia kluczowe procedury, wymagane działania, progi kwotowe i terminy wynikające z przepisów.
Tabela 1. Kluczowe obowiązki organów JST jako jednostek współpracujących
Obowiązek | Wskazówki i szczegóły |
| Współpraca z GIIF w ramach krajowej oceny ryzyka | Organy JST mają obowiązek aktywnie uczestniczyć w procesie przygotowania krajowej oceny ryzyka. Polega to na przekazywaniu GIIF dokumentów i informacji, które mogą mieć znaczenie dla sporządzania lub aktualizacji oceny. |
| Współpraca z GIIF przy strategii przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu |
