Wyrok WSA w Warszawie z dnia 5 grudnia 2024 r., sygn. VIII SA/Wa 814/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Justyna Mazur Sędziowie Sędzia WSA Sławomir Fularski Sędzia WSA Iwona Owsińska – Gwiazda (sprawozdawca) po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w Radomiu w trybie uproszczonym w dniu 5 grudnia 2024 r. sprawy ze skargi M. D. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 28 sierpnia 2024 r. nr [...] w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej w transporcie drogowym oddala skargę.
Uzasadnienie
Przedmiotem skargi jest decyzja Głównego Inspektora Transportu Drogowego (dalej: GITD, organ II instancji lub organ odwoławczy) z 28 sierpnia 2024 r. utrzymująca w mocy decyzję P. Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego (dalej: PWITD lub organ I instancji) z 29 maja 2024 r. o nałożeniu na M. D. prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą M.D. "[...]" (dalej: strona, skarżący) kary pieniężnej w wysokości 12000 zł. Jako podstawę prawna rozstrzygnięcia wskazano art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tj. Dz. U. z 2024 r. poz. 572, dalej: k.p.a.), art. 4 pkt 22, art. 14, art. 92a ust. 1, art. 92b ust. 1, 92c ust. 1 ustawy z 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (tj. Dz. U. z 2024 r. poz. 728, dalej: u.t.d.), lp. 1.5, lp. 5.2.12, lp. 5.2.3, lp.5.2.4, lp. 5.7.2, lp. 5.11.1, lp. 5.11.3, lp.6.1.5, lp. 6.2.1, lp. 6.3.8, lp. 6.3.17. lp. 10.2.4 załącznika nr 3 do u.t.d., art. 4, 6, 7, 8, 10 Rozporządzenia (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 (Dz. Urz. UE L 102 z 11.04.2006; zwanego dalej rozporządzenie 561/2006), art. 23, art. 32, art. 34 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 z 4 lutego 2014 r. w sprawie tachografów stosowanych w transporcie drogowym i uchylającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 (Dz. UE L60 z 28.02.2014 r.; zwanego dalej rozporządzenie 165/2014), art. 1 rozporządzenia Komisji (UE) 581/2010 z dnia 1 lipca 2010r. w sprawie maksymalnych okresów na wczytanie odpowiednich danych z jednostek pojazdowych oraz kart kierowców (Dz. U.UE L z 2.07.2010r.; zwanego dalej rozporządzenie 581/2010), art. 2 pkt 35a, art. 64 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym (tj. Dz. U. z 2023 r. poz. 1047 ze zm., dalej: p.r.d.), art. 1 i art. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1054 z dnia 15 lipca 2020r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 561/2006 w odniesieniu do minimalnych wymogów dotyczących maksymalnego dziennego i tygodniowego czasu prowadzenia pojazdu, minimalnych przerw oraz dziennego i tygodniowego okresu odpoczynku oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 165/2014 w odniesieniu do określania położenia za pomocą tachografów (Dz. Urz. UE L Nr 249, str.1; dalej rozporządzenie 2020/1054), § 3 ust. 1 pkt. 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (tj. Dz. U. z 2016 r. poz. 2022 ze zm.; dalej rozporządzenie o warunkach technicznych).
