Wyrok WSA w Lublinie z dnia 12 grudnia 2024 r., sygn. III SA/Lu 668/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia NSA Jerzy Marcinowski Sędziowie: Sędzia WSA Jerzy Drwal Sędzia WSA Anna Strzelec (sprawozdawca) po rozpoznaniu w dniu 12 grudnia 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym sprawy ze skargi [...] Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w [...] na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej z dnia [...] sierpnia 2024 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za przejazd po drogach publicznych pojazdem nienormatywnym oddala skargę.
Uzasadnienie
UZASA1DNIENIE
Zaskarżoną decyzją z dnia 26 sierpnia 2024 r. Dyrektor Izby Administracji Skarbowej utrzymał w mocy decyzję Naczelnika L. Urzędu Celno-Skarbowego w B. P. z dnia 6 maja 2024 r. w przedmiocie nałożenia na [...] Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w [...] (dalej też jako "skarżąca spółka", "skarżąca") kary pieniężnej za przejazd po drogach publicznych pojazdem nienormatywnym.
Zaskarżona decyzja wydana została w następującym stanie prawnym.
21 grudnia 2023 r. funkcjonariusze Służby Celno-Skarbowej Oddziału Celnego w [...] przeprowadzili kontrolę wyjeżdżającego z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej pojazdu członowego, złożonego z ciągnika siodłowego marki [...] o nr rej. [...] oraz naczepy ciężarowej chłodni marki [...] o nr rej. [...], podczas której skontrolowali jego wymiary oraz naciski osi. Środkiem transportowym przewożony był ładunek podzielny, tj. oliwki w zalewie octowej oraz oliwki w solance w 31 opakowaniach (paletach), o łącznej masie brutto 21292 kg.
Pomiary parametrów pojazdu dotyczące dynamicznego ważenia pojazdu opisane w pkt 5a protokołu wskazały przekroczenie nacisku dla grupy trzech osi nienapędowych naczepy, przy odległości między osiami składowymi wynoszącej 132 cm o 150 kg, co stanowi przekroczenie dopuszczalnego nacisku wynoszącego 24000 kg o 0,64 %. Powtórne ważenie dynamiczne pojazdu wskazało przekroczenie nacisku na tej samej grupie osi o 200 kg, co stanowi przekroczenie wartości dopuszczalnego nacisku o 0,83 %. Z protokołów wynika, że pomiaru masy całkowitej wagą statyczną nie wykonano, pozostałe zaś zmierzone parametry pojazdu, tj. parametry zewnętrzne, nie przekraczały dopuszczalnych wartości.
