Postanowienie NSA z dnia 10 stycznia 2025 r., sygn. III OW 71/24
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Rafał Stasikowski (spr.) Sędzia NSA Małgorzata Pocztarek Sędzia del. WSA Mariusz Kotulski po rozpoznaniu w dniu 10 stycznia 2025 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej wniosku Marszałka Województwa Świętokrzyskiego o rozstrzygnięcie sporu o właściwość pomiędzy Starostą Pińczowskim a Marszałkiem Województwa Świętokrzyskiego w przedmiocie wskazania organu właściwego w sprawie wydania zezwolenia na przetwarzanie odpadów postanawia: wskazać Starostę Pińczowskiego jako organ właściwy w sprawie.
Uzasadnienie
Marszałek Województwa Świętokrzyskiego wystąpił z wnioskiem do Naczelnego Sądu Administracyjnego o rozstrzygnięcie sporu o właściwość pomiędzy nim a Starostą Pińczowskim poprzez wskazanie organu właściwego do rozpatrzenia wniosku K. S.A. w L. o wydanie decyzji udzielającej spółce zezwolenia na przetwarzanie poza instalacjami i urządzeniami odpadów o kodzie 10 13 82 wybrakowane wyroby w procesie R5. Odzysk ma polegać na utwardzaniu powierzchni terenów w obrębie kopalni. W ocenie Starosty ww. wniosek należy zaklasyfikować zgodnie z art. 378 ust. 2a pkt 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2024 r., poz. 54), lecz według Marszałka kwestię uprawnień wymaganych do gospodarowania odpadami i uzyskiwania zezwoleń na zbieranie i przetwarzanie odpadów reguluje ustawa z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2022 r., poz. 699 ze zm.; dalej: "ustawa o odpadach"). Zdaniem Marszałka utwardzanie gruntu w celu wykonania tymczasowych dróg technologicznych nie stanowi wypełniania terenów niekorzystnie przekształconych, o którym mowa w art. 41 ust. 3 pkt 1 lit. b) ustawy o odpadach.
