Opinia rzecznik generalnej Ćapeta przedstawiona w dniu 7 listopada 2024 r., sygn. C-538/23
Wydanie tymczasowe
OPINIA RZECZNIK GENERALNEJ
TAMARY ĆAPETY
przedstawiona w dniu 7 listopada 2024 r.(1).
Sprawa C‑538/23
ÖBB-Infrastruktur AG,
WESTbahn Management GmbH
przy udziale:
Schienen-Control Kommission
[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Bundesverwaltungsgericht (federalny sąd administracyjny, Austria)]
Odesłanie prejudycjalne – Transport kolejowy – Dyrektywa 2012/34/UE – Artykuł 31 – Zasady pobierania opłat za użytkowanie infrastruktury kolejowej – Artykuł 32 – Wyjątki od zasad pobierania opłat – Wprowadzanie podwyżek – Publikowanie podwyżek w regulaminie sieci – Artykuł 56 – Postępowanie w przedmiocie zatwierdzenia wprowadzenia podwyżek
I. Wprowadzenie
1. Dyrektywą 2012/34(2) Unia Europejska utworzyła, w celu zwiększenia efektywności systemu transportu kolejowego, jednolity europejski obszar kolejowy.
2. W rozpatrywanym odesłaniu prejudycjalnym do Trybunału zwrócono się o wskazanie, w jakim zakresie dyrektywa 2012/34 reguluje postępowanie w przedmiocie zatwierdzenia wprowadzenia opłat za użytkowanie infrastruktury kolejowej, w szczególności zaś podwyżek.
II. Okoliczności faktyczne sporu w postępowaniu głównym, pytania prejudycjalne i postępowanie przed Trybunałem
3. Zawarte w dyrektywie 2012/34 uregulowania dotyczące kolei należą do dziedziny prawa Unii charakteryzującej się wysokim stopniem złożoności technicznej. Aby pomóc czytelnikowi w przyswojeniu sobie jego zawiłości oraz zrozumieniu okoliczności faktycznych przedstawionych przez sąd odsyłający, w dalszej części niniejszej opinii omówię trzy elementy natury faktycznej: po pierwsze, strony w postępowaniu głównym, po drugie, dwa regulaminy sieci, oraz, po trzecie, chronologię sporu na szczeblu krajowym.
A. Strony w postępowaniu głównym
4. Rozpocznę od przedstawienia trzech uczestników postępowania głównego.
Spółka ÖBB-Infrastruktur AG (zwana dalej „ÖBB”) jest „zarządcą infrastruktury”. Zgodnie z art. 3 pkt 2 dyrektywy 2012/34 jest ona odpowiedzialna za założenie infrastruktury kolejowej, zarządzanie nią i jej utrzymanie, w tym za prowadzenie ruchu pociągów, urządzenia bezpiecznej kontroli jazdy i urządzenia sterowania ruchem kolejowym.
