Klauzula ostateczności: sposób na potwierdzenie ostateczności decyzji administracyjnej
PROBLEM: Organ administracji budowlanej wydaje decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Ten sam organ rozstrzyga o wysokości odszkodowania za wywłaszczone nieruchomości (w przypadku dróg powiatowych i gminnych jest to starosta, w przypadku wojewódzkich i krajowych – wojewoda). W jaki sposób ma on potwierdzić ostateczność decyzji ZRID, by móc skutecznie wszcząć postępowanie odszkodowawcze?
Opisany powyżej problem wiąże się z koniecznością potwierdzenia ostateczności decyzji administracyjnej, głównie dla celów dowodowych, jak też w celu możliwości dokonania czynności prawnej w oparciu o ostateczną decyzję przed innym organem bądź urzędem.
Klauzula ostateczności
Przepisy k.p.a. nie wspominają o „klauzuli ostateczności”. Chociaż to pojęcie nie zostało prawnie określone, nie stoi to na przeszkodzie temu, że jest powszechnie używane – zarówno w praktyce organów administracji publicznej, jak i w orzecznictwie sądów administracyjnych oraz w doktrynie prawa administracyjnego.
W literaturze wskazuje się: „w praktyce organów administracji publicznej pod pojęciem klauzuli ostateczności rozumie się najczęściej pieczęć przybitą na dokumencie decyzji administracyjnej. W treści pieczęci zawarta jest informacja, że decyzja jest ostateczna. Dodatkowo, może być wskazana data, kiedy decyzja stała się ostateczna. W skład klauzuli ostateczności wchodzi także podpis pracownika organu administracji publicznej, który ją nadał”. (T. Dziuk, „Klauzula ostateczności decyzji administracyjnej”, Państwo i Prawo 2014, z. 6, s. 53–65, Lex).
