Opinia rzecznika generalnego Campos Sánchez-Bordona przedstawiona w dniu 6 lutego 2025 r., sygn. C-82/24
MANUELA CAMPOSA SÁNCHEZA-BORDONY
przedstawiona w dniu 6 lutego 2025 r. (1)
Sprawa C‑82/24
Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w m.st. Warszawie S.A.
przeciwko
Veolia Water Technologies sp. z o.o.,
Krüger A/S,
OTV France,
Haarslev Industries GmbH,
Warbud S.A.
[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Sąd Okręgowy w Warszawie (Polska)]
Odesłanie prejudycjalne – Udzielanie zamówień publicznych – Dyrektywa 2004/18/WE – Artykuł 2 – Zasady równego traktowania i przejrzystości – Obowiązek nieprzewidziany wyraźnie w dokumentach przetargowych lub w umowie – Uzupełniające stosowanie prawa cywilnego poprzez odesłanie zawarte w postanowieniach umownych – Przedłużenie gwarancji wynikające z wykładni przepisów prawnych mających zastosowanie w drodze analogii – Rozsądnie poinformowany i wykazujący zwykłą staranność oferent
1. | Spór leżący u podstaw niniejszego odesłania prejudycjalnego dotyczy okresu gwarancji uzgodnionego między instytucją zamawiającą a wykonawcą zamówienia publicznego, którego przedmiotem była rozbudowa i modernizacja oczyszczalni ścieków. |
2. | Spór dotyczy ewentualnego przedłużenia okresu gwarancji poza okres wyraźnie uzgodniony w umowie. Sąd odsyłający ma wątpliwości, czy przedłużenie to, w zakresie, w jakim zostało jednostronnie narzucone przez instytucję zamawiającą, jest zgodne z zasadami ustanowionymi w art. 2 dyrektywy 2004/18/WE (2), który ma zastosowanie ratione temporis. |
I. Ramy prawne
A. Prawo Unii
1. Dyrektywa 2004/18
3. | Artykuł 2 („Zasady udzielania zamówień”) stanowi: „Instytucje zamawiające zapewniają równe i niedyskryminacyjne traktowanie wykonawców oraz działają w sposób przejrzysty”. |
4. | Artykuł 12 („Zamówienia udzielane w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych”) ma następujące brzmienie: „Niniejsza dyrektywa nie ma zastosowania do zamówień publicznych, które zgodnie z dyrektywą 2004/17/WE udzielane są przez instytucje zamawiające prowadzące jeden lub wiele rodzajów działalności określonych w art. 3–7 tej dyrektywy, w celu prowadzenia tej działalności, ani do zamówień publicznych wyłączonych z zakresu wspomnianej dyrektywy na mocy jej art. 5 ust. 2 oraz art. 19, 26 i 30. |
