Poradnia budżetowa
- Czy monit windykacyjny za niezapłaconą fakturę za energię ująć w paragrafie 4260
- Jak zaklasyfikować w budżecie gminy dotację dla powiatu na zadanie remontowe
- W jaki sposób wykazać odsetki od zaległości cywilnoprawnych w sprawozdaniu Rb-27S
- Czy sporządzenie korekty sprawozdania Rb-27S uchroni wójta przed odpowiedzialnością za zaniżenie kwot nadpłat
Dostaliśmy w starostwie powiatowym wezwanie do zapłaty zaległej faktury za energię. Jak ująć w wydatkach opłatę za monit windykacyjny. Czy właściwy jest paragraf 426?
Odpowiedź: Takiej opłaty nie należy ujmować w paragrafie 4260, lecz w paragrafie 4430 – „Różne opłaty i składki”.
Jak wynika ze stanu faktycznego, w związku z brakiem zapłaty za energię kontrahent naliczył dodatkową opłatę – monit windykacyjny. Z punktu widzenia jednostki samorządowej (w tym przypadku powiatu) niewątpliwie stanowić to będzie wydatek budżetowy. Zgodnie z rozporządzeniem ministra finansów z 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (dalej: rozporządzenie w sprawie klasyfikacji budżetowej) paragraf 4260 to „Zakup energii”. Obejmuje wyłącznie koszty bezpośrednio związane z zakupem energii – np. energii elektrycznej, cieplnej, gazu, wody. Monit windykacyjny nie jest kosztem zakupu energii, lecz dodatkową opłatą za niedochowanie terminu płatności. Nie mieści się więc w zakresie tego paragrafu.
