Powierzenie spółce komunalnej obowiązkowego zadania własnego gminy
W celu wykonywania zadania własnego gmina może podjąć uchwałę o powierzeniu spółce z o.o. obowiązkowego zadania własnego gminy utrzymania czystości i porządku na terenie gminy. Uchwała taka jest aktem wewnętrznym, a nie aktem prawa miejscowego – i nie podlega publikacji w Dzienniku Urzędowym. Uchwała nie może natomiast przekazywać spółce żadnych kompetencji gminy i rady gminy.
W wyroku z 5 maja 2025 r. (sygn. akt III OSK 1082/24) Naczelny Sąd Administracyjny orzekł, że rada miasta prawidłowo podjęła uchwałę w sprawie powierzenia spółce z ograniczoną odpowiedzialnością obowiązkowego zadania własnego gminy utrzymania czystości i porządku na terenie gminy. Sprawa ta dotyczyła zatem wykonywania zadań własnych gminy przez jednoosobową spółkę z o.o., kontrolowaną w 100% przez gminę.
NSA rozpoznawał tu skargę wojewody na podjętą przez radę gminy uchwałę. Kontrolując zaskarżoną uchwałę sąd uznał, że wojewoda nie ma racji: skarga jest niezasadna i konsekwencją było jej oddalenie. Uchwała nie regulowała bowiem przeniesienia:
